Daglig bruk av sosiale medier øker fortsatt

Norske nettbrukere er ikke lei av sosiale medier. Både Facebook, Instagram og Snapchat øker fortsatt i daglig bruk i befolkningen viser Opinions siste måling av nordmenns bruk av sosiale medier.

Andelen i befolkningen som bruker Facebook daglig har økt fra 53% i august 2014 til 62% i september 2015. Instagram øker fra 14% til 18% daglige brukere i samme periode og Snapchat øker fra 18% til 23%. Facebook er dermed fortsatt det klart mest utbredte sosiale mediet, med Snapchat på en andreplass. Kvinner er i flertall blant brukerne på alle disse sosiale mediene, kun LinkedIn og Twitter kan vise til en overvekt av mannlige aktive brukere. Snapchat vokser mest av alle sosiale medier.

 

De unge er de klart mest aktive brukerne av alle sosiale medier, men Snapchat har en ennå tydeligere ungdomsprofil enn både Facebook og Instagram, selv om hele 38% blant 30-39 åringene bruker Snapchat daglig, opp fra 23% for et år siden.

 
Og i fall du lurte: Kun 4% bruker datingappen Tinder minst en gang i uken, jevnt fordelt på brukere mellom 18 og 40.

 
Lurer du på mer om trender innen nye medier og ungdom, ta kontakt med Ole Petter Nyhaug på olepetter@opinion.no.