Vulkan 16, 0178 Oslo, Norway
+47 21 300 400

Selskapet

KJAPPE FAKTA

65

mill omsetning

30

ansatte

25%

vekst i fjor

1000

prosjekter i fjor

970

fokusgrupper siste 5 år

100%

løsningsorienterte

Ledergruppe

Adm dir er John Lauring Pedersen. Øvrig ledergruppe: Anne-Birgitte Høyerholt, Ole Guldvog og Ole Petter Nyhaug.

Egeneid og uavhengig

Opinion eies av de ansatte. Styre: Riulf Rustad (leder), Ole Petter Nyhaug og Tor Erik Jørgensen.

Internasjonalt nettverk

Vi er medlem av GNR (Global Network for Research) med partnere i 20 land. Vi har også samarbeid med Scandinfo (Sverige).

Internasjonalt nettverk

Vi er medlem av GNR (Global Network for Research) med partnere i 20 land. Vi har også samarbeid med Scandinfo (Sverige).

KORT HISTORIKK

1986

Opinion ble grunnlagt av private gründere sprunget ut fra miljøet rundt Institutt for Medier & Kommunikasjon ved Universitetet i Bergen. Medieundersøkelser og oppdrag fra offentlig sektor var hovedfokus den første tiden.

1994

Opinion kjøpes opp av FAFO. Oslokontoret etableres i tilknytning til FAFOs kontorer. Opinion blir gradvis en mer synlig og sentral aktør i Norge innen markedsanalyse og meningsmålinger.

2004

Opinion kjøpes opp av Media & Research Group og fusjoneres med Bengal Consulting og Intéra ResearchLab, og tilføres dermed kvalitativ analysekompetanse og marketingkunnskap. Opinion er nå et rent konsulentselskap uten egen feltavdeling for datainnsamling.

2007

Opinion velges som norsk representant for den internasjonale organisasjonen Global Network for Research bestående av ledende uavhengige analysebyråer i en rekke land, og dermed i stand til å tilby undersøkelser i de fleste land i hele verden.

2009

Opinion kjøpes opp av det norske selskapet Zoncolan AS etter noen år under svensk eierskap og er dermed igjen et heleiet norsk selskap.

2012

Opinion fusjonerer med det 10 år gamle analysebyrået Perduco og styrkes dermed innenfor avansert statistisk analyse og forskningsjournalistikk. Det sammenslåtte selskapet flytter til nye lokaler på Vulkan, et område for kreative næringer og kultur med Mathallen som nærmeste nabo (nam!).

2013

Opinion slås sammen med det tre år gamle analyse- og konsulentbyrået og gasellebedriften OnLive Research, og øker dermed betydelig i omsetning og antall ansatte. OnLives John Lauring Pedersen går inn som administrerende direktør. Opinion styrker med dette sin kompetanse innen kvalitativ analyse, trendanalyse og marketingrådgivning og blir eksklusiv leverandør av OnLives unike verktøy for Insight Communities.

Leave a comment