Selskapet

Egeneid og uavhengig med lokal fokus

Opinion eies 100% av de ansatte og er dermed det største norskeide analysebyrået. Det lar oss fokusere 100% på våre kunder og deres unike, lokale utfordringer. Styret består av Tor Erik Jørgensen og Ole Petter Nyhaug.

Erfaren ledelse og senior kompetanse

Mange av bransjens mest erfarne konsulenter, gründere og bedriftsledere har valgt å jobbe i Opinion. Adm. direktør er John Lauring Pedersen. Resten av ledergruppa er Anne-Birgitte Høyerholt, Ole Guldvog og Ole Petter Nyhaug.

Internasjonalt nettverk i over 20 land

Vi er det norske medlemmet i Global Network for Research, et nettverk av uavhengige og etablerte analysebyråer på alle kontinenter rundt om i verden. Vi samarbeider spesielt mye i Skandinavia.

Mer om GlobalNR

Digital, nysgjerrig og fremtidsrettet

Vi er stolt av å være blant de ledende i Norden på "neste generasjons" markedsanalyse. Vi har gjort flere prosjekter innen dette enn noen andre og har mye erfaring med nye metoder. Vi utfordrer gjerne med nytenkende løsninger.

65

mill omsetning

30

dyktige ansatte

25

prosent vekst

#1

norskeid analysebyrå

Få vårt månedlige nyhetsbrev

Trender, analyser, aktuelle tall og gratis temarapporter.

SJELA VÅR

Uavhengig og kundenær

Uavhengighet og nærhet er en viktig del av selve sjela vår.

Vi er opptatt av å være en uavhengig rådgiver som våre kunder kan ha full tillit til. Det sikrer vi blant annet ved at vi er 100% eiet av oss som jobber her. Dermed trenger vi ikke ta hensyn til hva et globalt hovedkontor krever at vi skal selge eller prioritere. Det er kun våre kunders beste som styrer våre valg og anbefalinger.

Det betyr at vi også er lokalt forankret og er opptatt av å være nær våre kunder og tett på våre kunders marked: de norske forbrukerne og det norske samfunn. Opinion er resultatet av sammenslåinger av mange gründerselskaper, og vi vet dermed bedre enn de fleste andre hvor viktig det er med nærhet til kunde, og fokus på markedet.

Alt dette gjør oss kompromissløst opptatt av å gi gode råd og levere analyser som er til å stole på. Vi vil alltid fortelle sannheten på en tydelig og relevant måte, basert på innsikt, fakta og solid faglig dokumentasjon.

HJERTET VÅRT

navigatør og entreprenør

Vi driver ikke bare business for pengenes skyld. Vi har også et engasjement for samfunnet, og for de bedriftene som er med å tenke nytt, skape vekst og innovasjon.

Vårt samfunnsengasjement handler om at vi ønsker å bidra til en inkluderende, faktabasert og balansert samfunnsdebatt om de viktige tingene for Norge og for menneskene som bor her. Vi tror det er avgjørende for demokrati og fellesskap. Men altfor ofte ser vi misbruk av fakta, eller ennå verre: mangel på respekt for vitenskap og faktabasert innsikt. Premissene blir dermed ofte feil. Følelser og synsing er lov, men vi må ikke miste av syne hva som er objektive fakta.

Vi er selv en samling gründere og gründerselskaper. Vi vet at god markedsforståelse er avgjørende for suksess eller fiasko. Samtidig er dette ofte svakheten til norske oppstartsselskaper. Derfor har vi også valgt oss dette som hjertesak: Vi ønsker å bidra til at norske gründere og entreprenører skal lykkes bedre i å kunde- og markedsorientere sine produkter og innovasjoner. Vi skal fortelle mer om hva vi gjør så snart vi rekker.

Sånn har vi det hos oss på Vulkan

Historien om Opinion...så langt

1986

1986

Opinion ble grunnlagt av private gründere sprunget ut fra miljøet rundt Institutt for Medier & Kommunikasjon ved Universitetet i Bergen. Medieundersøkelser og oppdrag fra offentlig sektor var hovedfokus den første tiden.
1986
1994

1994

Opinion kjøpes opp av FAFO, men navnet beholdes. Oslokontoret etableres i tilknytning til FAFOs kontorer. Opinion blir gradvis en mer synlig og sentral aktør i Norge innen markedsanalyse og meningsmålinger.
1994
2004

2004

Opinion kjøpes opp av svenske Media & Research Group og fusjoneres med Bengal Consulting og Intéra ResearchLab, og tilføres dermed kvalitativ analysekompetanse og marketingkunnskap. Opinion er nå et rent konsulentselskap uten egen feltavdeling for datainnsamling.
2004
2007

2007

Opinion velges som norsk representant for den internasjonale organisasjonen Global Network for Research bestående av ledende uavhengige analysebyråer i en rekke land, og dermed i stand til å tilby undersøkelser i de fleste land i hele verden.
2007
2009

2009

Opinion kjøpes opp av det norske selskapet Zoncolan AS etter noen år under svensk eierskap og er dermed igjen et norskeiet selskap.
2009
2012

2012

Opinion fusjonerer med det 10 år gamle analysebyrået Perduco og styrkes dermed innenfor avansert statistisk analyse og forskningsjournalistikk. Det sammenslåtte selskapet flytter til nye lokaler på Vulkan, et område for kreative næringer og kultur med Mathallen som nærmeste nabo (nam!).
2012
2013

2013

Opinion slås sammen med det tre år gamle analyse- og konsulentbyrået og gasellebedriften OnLive Research som også blir hovedeier, og øker dermed betydelig i omsetning og antall ansatte. Nok en gang beholdes det kjente Opinion-navnet. OnLives John Lauring Pedersen går inn som administrerende direktør. Opinion styrker med dette sin kompetanse innen kvalitativ analyse, trendanalyse og marketingrådgivning og blir eksklusiv leverandør av OnLives unike verktøy for Insight Communities.
2013
2017

2017

Opinion opplever 25% vekst i 2016 og er dermed bransjens raskest voksende selskap og det klart største lokalt eide analysebyrået. Samtidig kjøper de ansatte ut alle eksterne eiere, og Opinion blir for første gang et 100% uavhengig og ansatteiet selskap.
2017