Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Forrige uke var Oslo stedet å være for alle som er opptatt av mobilitet, elbiler og fremtidens transportmidler. Nordic EV Summit 2019 gikk av stabelen på det splitter nye hotellet The Hub, med hele 950 deltagere fra 39 land. Deltagerlisten bestod av en rekke kjente personligheter som selveste Kronprinsen, miljøminister Ola Elvestuen, byråd Lan Marie Nguyen Berg og en drøss med prominente ledere innenfor bilindustrien. Her spankulerte man side ved side med toppsjefer fra en hel bilverden. Elbil er hot, noe vi opplever i Opinion – vi har de siste tre årene gjennomført ca 30-35 prosjekter for internasjonale bilfabrikanter og selskaper i leverandørindustrien, som ønsker å forstå det særnorske elbil-markedet. Ikke siden "mobilboomen" på 90-tallet har det vært større pågang for å forstå norske forbrukere fra internasjonale kunder, noe vi selvsagt synes er gøy!

Nesten halvparten vil være elbil

Midt opp all viraken på The Hub hadde Opinion gleden av å være keynote speaker. Vi presenterte Nordic EV Barometer, som er en nordisk undersøkelse (Norge, Sverige, Danmark, Finlnad og Island), som tar for seg folks planer for sitt neste bilkjøp, samt syn på elbil. Det er andre gangen vi legger frem tall på denne konferansen, og undersøkelsen omfattes av stor interesse for deltagere fra fjern og nær. Årets undersøkelse viste at elbil-salget i Norge er i ferd med å nå nøye høyder – og slår prognosen til, vil nesten halvparten av de nye bilene som selges i Norge i 2019, være elbiler.

Viktig med Bærekraftig batteriproduksjon

Det gjør at Norge fremstår som det mest modne elbil-markedet i verden, og det selges knapt mer elbiler noe sted, uavhengig av innbyggerantall. Kontrastene er imidlertid store i vår region. Elbil-penetrasjonen er langt lavere hos våre nordiske naboer, noe som i stor grad skyldes mangel på incentiver for å stimulere salget. Dette reflekteres i de opplevde barrierene for hvorfor man ikke vil kjøpe elbil neste gang man skal investere. Høy pris er den viktigste enkeltfaktoren i alle land, bortsett fra Norge, hvor den kommer et stykke ned på listen. Det er også interessant å se at norske forbrukere er langt fremme i å tenke bærekraftig produksjon av bilbatterier. Hele 2 av 3 forbrukere mener det er riktig med en sertifiseringsordning som sikrer bærekraftig batteriproduksjon. Dette er spennende for industrien, som nettopp nå er i tøffe diskusjoner om hvordan man kan få bedre kontroll over denne delen av verdikjeden.

For mer informasjon om Nordisk Elbil-barometer og/eller våre erfaringer fra våre mange elbil-prosjekter mot norske forbrukere, ta kontakt med seniorrådgiver Sunneva Kilsti (sunneva@opinion.no) eller seniorrådgiver Dag Andersen (da@opinion.no)

Sharing is caring: Del artikkelen med andre!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Få vårt nyhetsbrev og invitasjon til seminarer