Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Troen på norsk økonomi har ikke vært sterkere siden juli i fjor.

Etter et fall i forbrukertillitindeksen (CCI) i februar og mars i år, øker tilliten markant i april.

Det er særlig tilliten til landets økonomi om 12 måneder som bidrar til å trekke den samlede forbrukertilliten opp i april.

Tilliten er nå på minus 1,7 poeng. Det er 3,1 poeng lavere enn for ett år siden, og 1,2 poeng under gjennomsnittet for 2018.

Kjøpsindeksen, som handler om sannsynligheten for å kjøpe
større forbruksgoder, bil og bolig fremover, øker i likhet med CCI i april.

Ny beregningsmetode

EU-kommisjonen har publisert CCI for medlemsland siden 1970-tallet.

Siden januar 2019 har EU-kommisjonen utarbeidet en ny beregningsmetode for CCI («Micro-and-Expectations-Mix»).

Opinion har dermed også gått over til å bruke denne nye metoden for å utarbeide CCI for Norge – sammenlignbar med land i EU/eurosonen.

Til grunn for ny CCI ligger de fire indikatorene landets
økonomi om 12 måneder, egen økonomi nå, egen økonomi om 12 måneder og kjøp av
større forbruksgoder om 12 måneder.

Les mer: Forbrukertillitsindeksen 26. april 2019

Målingen er gjennomført i perioden 9.–15. april. Neste
måling publiseres 31. mai.

Tidligere målinger i 2019:

Sharing is caring: Del artikkelen med andre!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Få vårt månedlige nyhetsbrev

Trender, analyser, aktuelle tall og gratis temarapporter.