fbpx
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Hvordan gjøre Norge til en matnasjon innen 2030? Eller er vi det allerede? En helt ny trendrapport skal sette tonen under åpningskonferansen på den store matmessen SMAK 2020 på Norges Varemesse den 3.Mars. Målet er å avdekke hvilke trender og drivkrefter som vil prege utviklingen av Norge som matnasjon inn i det neste tiåret og hvilke muligheter som finnes.

Oppdragsgiverne er et samarbeid mellom NHO Reiseliv, Innovasjon Norge, Norges Sjømatråd og SMAK 2020. Rapporten er utarbeidet av trendanalyseteamet i Opinion.

Rapporten presenteres av Ole Pette Nyhaug og overrekkes til landbruks- og matminister Olaug Bollestad under åpningskonferansen. I tillegg vil alle som melder seg på konferansen få et eksemplar av rapportens executive summary.

Bidra til regjeringens visjon

-Vi håper statsrådene vil ta med seg denne rapporten som en viktig del av det videre arbeidet med regjeringens visjon om å etablere «Matnasjonen Norge 2030», sier prosjektleder Torill Engelberg i SMAK 2020.

Ole Petter Nyhaug er partner og kreativ leder i Opinion. Han forteller at Matnasjonen Norge er kjent for natur, kvalitet, renhet, gode og trygge råvarer og kokker i verdensklasse:

-Vi kommer til å svare på om dette fortsatt vil appellere like sterkt til gjester og forbrukere fremover. Kun 1 av 4 nordmenn mener Norge er en matnasjon i dag. Hva skal til for å løfte oss overfor både norske og utenlandske gjester i fremtiden? Dette er hva rapporten handler om.

-Blant spørsmålene rapporten svarer på er hva som skal til for å kalles en matnasjon, hvilke makrotrender og gjestetrender som vil forme fremtidens mat og serveringsnæring, og hvilke scenarier som best beskriver fremtidens matnasjon i 2030.

Trendbildet fremover

Styringsgruppen har jobbet med å stille de gode spørsmålene. Nå kan snart arbeidet begynne i samarbeid med Regjeringen for å danne et realistisk bilde av hva som faktisk kan og vil skje de neste ti årene.

-Målet er å bli klokere på hvordan Matnasjonen Norge kan utvikle de produktene og opplevelsene folk vil ha i 2030, sier Nyhaug.

Sharing is caring: Del artikkelen med andre!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Få vårt nyhetsbrev og invitasjon til seminarer