fbpx
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Forbrukertillitsindeksen (CCI) er nå på det laveste Opinion noensinne har registrert. Målingene har pågått siden 2007.

Forbrukertilliten fortsetter å falle, fra minus 10,4 poeng i mars til minus 13,3 poeng i april, viser den siste tillitsmålingen til Opinion.

Forbrukertillitsindeksen (CCI) og kjøpsindeksen er nå på sitt laveste nivå i hele tidsserien fra 2007.

Indeksen falt dramatisk fra februar til mars, til sitt nest laveste nivå i tidsserien. Indeksen hadde aldri falt så mye på en måned som den gjorde da.

- I april er det fremfor alt de to indikatorene egen økonomi nå, sammenlignet med for ett år siden og sannsynlighet for kjøp av større forbruksvarer som faller markant, sier seniorrådgiver Henrik Høidahl i Opinion.

Nå som omfanget og konsekvensene av koronakrisen har sunket inn i befolkningen, er det indikatoren knyttet til egen økonomi som faller aller mest, sier Høidahl.

- Kun under finanskrisen i 2008 har denne indikatoren vært lavere enn den er nå, opplyser Høidahl.

Indeksen for troen på egen økonomi om 12 måneder faller også i april. Den er dermed negativ for andre måned på rad. Kun tre ganger i tidsserien har det vært flere pessimister enn optimister.

- Indikatoren hadde i mars ikke vært negativ siden september 2008, sier Høidahl.

Kjøpsindeksen aldri vært lavere

I april er også den såkalte kjøpsindeksen falt markant. Den sier noe om sannsynligheten for å kjøpe større forbruksgoder, bil, bolig og oppussing kommende 12 måneder. I mars falt indeksen moderat, men i april registreres koronaeffekten for alvor, og nedgangen er statistisk signifikant.

- Kjøpsindeksen er nå lavere enn den var under finanskrisen i 2008 og i den lange perioden etter oljeprisfallet i juni 2014, sier Høidahl.

Målingen er gjennomført i perioden 31. mars - 5. april i et landsrepresentativt utvalg på 1000 personer over 18 år.

Forbrukertillitsindeksen er et internasjonalt mål på forbrukernes tillit, og brukes i alle EU-land. Forbrukertillitsindeksen er et gjennomsnitt av forbrukernes vurdering av egen og landets økonomi og forventninger til kjøp av større forbruksgoder.

Tidligere målinger:

Sharing is caring: Del artikkelen med andre!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Få vårt nyhetsbrev og invitasjon til seminarer