fbpx
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

En av fem nordmenn har den siste måneden deltatt på en digital kulturopplevelse. Tross mangel på normal festivalsommer og kulturtilbud, er vårt digitale kulturliv blitt mindre.

Norsk koronamonitor som gjennomføres av Opinion har spurt 4.523 nordmenn om deltagelse på digitale kulturopplevelser og i hvilken grad man betaler for disse.

20 prosent sier at de i løpet av den siste måneden har deltatt på en digital kulturopplevelse, for eksempel en live-konsert, standup eller teaterforestilling på internett. 37 prosent av de som har gjort dette, har også betalt for å delta.

Dette er en markant nedgang de siste månedene, fra henholdsvis 32 prosent som deltok på en digital kulturopplevelse i mai og 29 prosent i juni. Andelen som betalte for å delta har også falt med 8 prosentpoeng fra juni til juli.

- Koronakrisen har rammet kulturlivet hardt, og festivalsommeren og en rekke arrangementer er avlyst. Likevel tyder stadig mindre på at digitale kulturopplevelser tar av av den grunn, sier seniorrådgiver Nora Clausen i Opinion.

Det er i Midt-Norge og på Vestlandet at flest har deltatt på digitale kulturopplevelser i koronaepidemien. Forskjeller mellom kjønn og alder er i ferd med å viskes ut, og digitalt kulturbruk er nå ganske likt fordelt i befolkningen.

Tapt milliarder

Studier viser at kultursektoren har tapt milliardbeløp så langt under koronaepidemien.

- Det sies at kriser innebærer innovasjon og nytenkning, men om pandemien bidrar til dette i kulturlivet, er langt ifra noen selvfølge, sier Clausen.

Hun sier at digitale kulturopplevelser har et potensial og at koronakrisen ikke forsvinner på lang tid, likevel er det ikke åpenbart at året 2020 blir et veiskille for kulturlivet og kulturinstitusjonene på digitale arenaer.

I løpet av koronaperioden sier totalt 30 prosent av befolkningen at de er villig til å betale for å delta på digitale kulturopplevelser fremover. 46 prosent sier nei, mens hver fjerde vet ikke (24 %).

Digital metthet

Nora Clausen har gjennomført flere studier av kulturbruk før og under epidemien som viser at det største savnet for mange i koronatiden er å være sosiale og oppleve noe sammen med venner.

- Halve poenget med å dra på konsert eller andre kulturarrangement er for mange opplevelsen, stemningen og det sosiale. Dette kan ikke sammenliknes med opplevelsen man får av å streame eksempelvis en konsert hjemme, sier Clausen.

Særlig de unge uttrykker et sterkt savn etter den normale, fysiske hverdagen, og også en stigende tendens til digital metthet som forsterkes av koronasituasjonen. Særlig de unge ser derfor ikke umiddelbart på digitale løsninger som en måte å få kunst og kultur inn i deres liv.

Opinion har publisert over 90 artikler om ulike tema som opptar folk og som belyser koronasituasjonen for nordmenn. Nye artikler kommer løpende, se: Norsk koronamonitor.

Om Norsk koronamonitor

Norsk koronamonitor offentliggjør fortløpende nye tall på hvordan nordmenn håndterer koronasituasjonen.

Opinion har etablert Norsk koronamonitor som kontinuerlig (opptil daglig) måler nordmenns holdninger, adferdsendringer og erfaringer, samt effekter av utbruddet.

Opinion har også etablert et nasjonalt befolkningspanel med over 12.000 nordmenn for studier knyttet til konsekvenser og effekter av koronasituasjonen, i samarbeid med forskningsmiljøer, myndigheter, bedrifter, organisasjoner, media m. fl.

Ta kontakt med:

Nora Clausen på 984 03 047 eller nora@opinion.no

Ola Gaute Askheim

Ola Gaute Aas Askheim på 922 34 056 eller olag@opinion.no

Sharing is caring: Del artikkelen med andre!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Få vårt nyhetsbrev og invitasjon til seminarer