fbpx
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Antall nordmenn som deltar på digitale kulturopplevelser stuper.

Norsk koronamonitor som gjennomføres av Opinion har spurt over 7.000 nordmenn om deltagelse på digitale kulturopplevelser og i hvilken grad man betaler for disse.

Kun 12 prosent sier at de i løpet av den siste måneden har deltatt på en digital kulturopplevelse, for eksempel en live-konsert, standup eller teaterforestilling på internett. Tallene har aldri vært lavere under pandemien.

I mai hadde derimot 32 prosent deltatt, som så falt til 29 prosent i juni, 20 prosent i juli og 16 prosent i august, til altså en ny bunnotering i september (12 %).

- Mange sektorer ble mer digitale under pandemien. Kultursektoren er nok ikke blant dem, sier seniorrådgiver Nora Clausen i Opinion.

Hun viser til at studenter fikk digital undervisning, arbeidslivets møter ble digitale, konsultasjoner med lege og gudstjenester ble mer digitale - og vi streamer filmer og fotball som aldri før.

Fire av ti betalte

40 prosent av de som deltok på en digital kulturopplevelse den siste måneden betalte for å delta. Andelen som betalte er identisk med gjennomsnittet under pandemien.

I hele befolkningen, sier tre av ti nordmenn (30 %) at de er villig til å betale for å delta på digitale kulturopplevelser fremover. 47 prosent sier nei og 23 prosent vet ikke. Også dette er nøyaktig det samme som gjennomsnittet for pandemien.

Forskjeller mellom kjønn og alder i deltagelse og betalingsvilje er små. Det er i Midt-Norge flest har deltatt på digitale kulturopplevelser under pandemien og hvor betalingsviljen ser ut til å være høyest.

- Tallene kan tyde på at det heller er mangel på tilbud fremfor etterspørselen som er hovedårsak til at færre over tid deltar på digitale kulturopplevelser. Et digitalt koronagrep i kultursektoren er i ferd med å renne ut, sier Clausen.

Digital omstilling

Flere studier Opinion har gjennomført av kulturbruk viser at mange savner å være sosiale og oppleve noe fysisk sammen, særlig de unge gir uttrykk for digital metthet. Samtidig har kulturlivet tapt milliardbeløp under pandemien, og enkeltpersoner fremfor større kulturinstitusjoner har ofte vært driverne for omstilling.

- Digitale produksjoner er selvsagt ressurskrevende, samt erstatter ikke nærkontakt og fysiske opplevelser. Men kanskje har troen på en vaksinert befolkning stått sterkere enn troen på omstilling i kultursektoren, sier Clausen.

I dag kom statsbudsjettet. Kulturminister Abid Raia og Kulturdepartementet får et budsjett på 23,6 milliarder kroner. Dette er en økning på over 3,7 milliarder kroner, hvorav 2,5 milliarder er knyttet til støtteordninger for kultur-, frivillighet- og idrettssektoren i lys av koronapandemien. 

Opinion har publisert over 120 artikler om ulike tema som opptar folk og som belyser koronasituasjonen for nordmenn. Nye artikler kommer løpende, se: Norsk koronamonitor.

Om Norsk koronamonitor

Norsk koronamonitor offentliggjør fortløpende nye tall på hvordan nordmenn håndterer koronasituasjonen.

Opinion har etablert Norsk koronamonitor som kontinuerlig (opptil daglig) måler nordmenns holdninger, adferdsendringer og erfaringer, samt effekter av utbruddet.

Opinion har også etablert et nasjonalt befolkningspanel med over 14.000 nordmenn for studier knyttet til konsekvenser og effekter av koronasituasjonen, i samarbeid med forskningsmiljøer, myndigheter, bedrifter, organisasjoner, media m. fl.

Ta kontakt med:

Nora Clausen på 984 03 047 eller nora@opinion.no

Ola Gaute AskheimOla Gaute Aas Askheim på 922 34 056 eller olag@opinion.no

Sharing is caring: Del artikkelen med andre!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Få vårt nyhetsbrev og invitasjon til seminarer