fbpx

Positiv forbrukertillit for første gang i år

Nordmenns tillit til norsk økonomi har ikke vært så høy som nå siden før koronautbruddet.

Forbrukertillitsindeksen er på 0,5 poeng i desember, opp fra minus 3,6 poeng i november. For første gang i år passerer dermed forbrukertillitsindeksen (CCI) nullstreken til et positivt nivå.

– Dette er det tydeligste positive stemningsskiftet i år, sier Henrik Høidahl, seniorrådgiver i Opinion.

Indeksen er i desember markant høyere enn den var for ett år siden.

Etter et kraftig fall i forbrukertilliten i mars og ned til rekordlave minus 13,3 poeng i april, steg tilliten gjennom sommeren, men falt igjen utover høsten i takt med økt koronasmitte i Norge og resten av Europa.

Den betydelige stigningen i forbrukertilliten i desember må ses i sammenheng med flere nyhetsmeldinger om en snarlig godkjent koronavaksine, snarlig oppstart av vaksinering og tro på at samfunnet vil få kontroll på koronaviruset. Det vil i sin tur ha positive konsekvenser for økonomien.

Henrik Høidahl, seniorrådgiver i Opinion

Det er spesielt troen på landets økonomi om 12 måneder som viser store endringer fra forrige måned, og som bidrar til den tydelige stigningen i forbrukertilliten i desember.

– Vi må helt tilbake til januar 2018 for å finne en høyere verdi, altså et mer optimistisk utsyn, enn vi ser nå, sier Høidahl.

For de andre indikatorene som inngår i Forbrukertillitsindeksen er det mindre endringer, men alle går i positiv retning.

Målingen er gjennomført i perioden 1. – 7. desember  i et landsrepresentativt utvalg på 1000 personer over 18 år.

Neste CCI-måling publiseres fredag 29. januar.

Forbrukertillitsindeksen er et internasjonalt mål på forbrukernes tillit, og brukes i alle EU-land. Forbrukertillitsindeksen er et gjennomsnitt av forbrukernes vurdering av egen og landets økonomi og forventninger til kjøp av større forbruksgoder.

Tidligere målinger:

Hva er grunnen til at du besøker oss i dag?

Vi bruker informasjonskapsler på nettstedet vårt for å bedre brukeropplevelsen