fbpx

Laveste forbrukertillit på ett år

Etter en periode med økende optimisme, faller forbrukertilliten markant i november.

Forbrukertillitsindeksen (CCI) faller til minus 0,5 poeng, ned fra 6,1 måneden før, og er på nivå med målingene ved inngangen til 2021.

Alle de fire indikatorene som inngår i Forbrukertillitsindeksen, går tilbake i november.

– Sterkest tilbakegang har troen på Norges økonomi fremover, men også nordmenns vurdering og forventning til egen økonomi, får seg en tydelig knekk, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion.

Etter gjenåpningen i september har det vært en økende optimisme på vegne av egen og norsk økonomi.

– Økende smitte- og innleggelsestallene den senere tiden kan bety nye tiltak og restriksjoner som kan forstyrre denne trenden og sette både egen og norsk økonomi på prøve igjen, sier Høidahl.

Undersøkelsen er gjennomført 9. – 16. november i et landsrepresentativt utvalg på 1021 personer over 18 år.

Neste CCI-måling publiseres fredag 17. desember.

Forbrukertillitsindeksen (Consumer Confidence Index – CCI) er et internasjonalt mål på forbrukernes tillit, og brukes i alle EU-land. Forbrukertillitsindeksen er et gjennomsnitt av forbrukernes vurdering av egen og landets økonomi og forventninger til kjøp av større forbruksgoder.

Tidligere målinger:

Vi bruker informasjonskapsler på nettstedet vårt for å bedre brukeropplevelsen