fbpx

Forbrukertilliten øker, men ligger fortsatt på et lavt nivå

Forbrukertillitsindeksen (CCI) stiger til minus 5,6 poeng, fra minus 9,2 i desember, viser januar-målingen til Opinion. Tross økningen, må vi tilbake til våren 2020 for å finne et lavere nivå.

I desember var Forbrukertillitsindeksen på sitt laveste nivå siden nedsteningen i april 2020.

– Etter stigende smitte- og innleggelsestall i november og desember, fulgt av inngripende tiltak, høye strømpriser og signaler om økte boliglånsrenter i 2022, var reaksjonen fra forbrukerne tydelig, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion.

I januar er noe av troen på egen og norsk økonomi tilbake, men fortsatt er det flere pessimister enn optimister.

– På spørsmålet om hvordan forbrukerne synes den økonomiske situasjon for Norge er i dag, sammenlignet med for 12 måneder siden, er det langt flere som svarer at den er dårligere nå i januar enn i desember. Det er denne indikatoren som bidrar til at CCI ikke er høyere i januar, sier Henrik Høidahl i Opinion.

Undersøkelsen er gjennomført 11.-17. januar i et landsrepresentativt utvalg på 1007 personer over 18 år.

Neste CCI-måling publiseres fredag 25. februar.

Forbrukertillitsindeksen (Consumer Confidence Index – CCI) er et internasjonalt mål på forbrukernes tillit, og brukes i alle EU-land. Forbrukertillitsindeksen er et gjennomsnitt av forbrukernes vurdering av egen og landets økonomi og forventninger til kjøp av større forbruksgoder.

Tidligere målinger:

Vi bruker informasjonskapsler på nettstedet vårt for å bedre brukeropplevelsen