fbpx

Forbrukertilliten faller igjen i mai

For tredje måned på rad er forbrukertillitsindeksen (CCI) på et historisk lavt nivå.

På maimålingen til Opinion er forbrukertilliten på minus 18,4 poeng, som er en nedgang på 3,5 poeng fra april.

– Flere nasjonale og internasjonale kriser de siste månedene har hatt store konsekvenser for husholdningenes forventninger til egen og landets økonomi, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion.

Krigen i Ukraina, høye strømpriser og utsikter til rentehevinger er blant faktorene som bidrar til å forklare den historisk lave fremtidstroen.

– Det lave nivået for indikatoren egen økonomi nå, sammenlignet med for 12 måneder siden, er et klart tegn på det prispresset som forbrukerne føler på nå, sier Høidahl.

Sannsynligheten for at nordmenn kjøper bil, bolig, oppussing eller andre større forbruksvarer, kommende 12 måneder, har ikke vært lavere siden finanskrisen i 2008.

Undersøkelsen er gjennomført 11.-18 mai i et landsrepresentativt utvalg på 1035 personer over 18 år. Neste CCI-måling publiseres fredag 24. juni.

Forbrukertillitsindeksen (Consumer Confidence Index – CCI) er et internasjonalt mål på forbrukernes tillit, og brukes i alle EU-land. Forbrukertillitsindeksen er et gjennomsnitt av forbrukernes vurdering av egen og landets økonomi og forventninger til kjøp av større forbruksgoder.

Tidligere målinger:

Vi bruker informasjonskapsler på nettstedet vårt for å bedre brukeropplevelsen