fbpx

Hva kan skoleungdom lære av Opinion? Og hva kan vi lære av de unge?

Nå som dørene har åpnet opp igjen etter pandemien har vi stadig mange spennende mennesker i våre lokaler, fra respondenter til kunder. Nylig hadde vi også gleden av å prate med en hel videregående skoleklasse.

Elevene kom for å lære om Opinion og markedsanalyse, og vi i Opinion fikk muligheten til å prate med de unge. Dette er alltid en spennende målgruppe å snakke med, spesielt nå som vi er midt i arbeidet med UNG2023 rapporten. For selv om de yngste på Opinionkontoret ikke er mange år unna de eldste i generasjon Y (definert av UNG2023 som 15 – 25 år) er det likevel viktig å få dypere innsikt rundt hva det vil si å være ung i dag.

«Jeg føler det er vanskeligere å være ung i dag enn det var for foreldrene våre. Se bare på kanselleringskulturen. Du skal være veldig forsiktig med hva du sier og vi må ta flere hensyn enn dem. I noen tilfeller synes jeg det går litt for langt med tanke på hva som er innafor å si og ikke»

Gutt, 17 år

Hvordan tjener dere egentlig penger?

Gjennom en halv dag fikk elevene en introduksjon av hva markedsanalyse er, og hvordan Opinion jobber med dette. Elevene var ivrige lyttere og det var tydelig at de hadde et forretningsorientert perspektiv gjennom spørsmålene de stilte: «hvordan tjener dere egentlig penger?» og «hva gjør egentlig kundene deres med den informasjonen og innsikten dere gir dem?»


Under besøket presenterte Vilde Vågsland og Alexandra Palm fra Opinion ulike caser og prosjekter som vi har gjennomført. Her ble fjorårets UNG-rapport vektlagt som et eksempel på hvordan Opinion jobber med syndikerte prosjekter, og det var mange anerkjennende ord og nikk som bekreftet funnene fra rapporten.  

«Selv føler jeg at jeg er mer selvsikker når jeg er online vs. IRL. Er liksom mer «safe» bak en skjerm og føler at den 100% autentiske personligheten min kommer ut der vs. når jeg prøver å passe litt mer inn i skole eller jobb setting.»

Jente, 23 år



«Jeg føler det nesten er et krav å ha treningskort blant unge i dag»

Gutt, 20 år

Deltakelse i fokusgrupper

I tillegg til å lære om markedsanalyse fikk elevene også selv oppleve hvordan det er å være med på en fokusgruppe. Her ble det mulighet for både å delta og observere medelevene sine i grupper. Temaet for fokusgruppene var hvordan det er å være ung i dag og deler av innsikten vil du finne igjen når årets rapport, UNG2023, lanseres 20. oktober.

Dette var en flott dag for oss i Opinion, og forhåpentligvis var det ikke bare vi som lærte noe denne dagen. Tusen takk til de uredde elevene som var med på å spre litt ekstra UNG-energi på kontoret vårt denne høstdagen.


Vil du vite mer om dagens unge?

Meld deg på lanseringen av UNG2023 her
Du kan også ta kontakt med UNG-ekspertene: Vilde Vågsland og Alexandra Palm.

Hva er grunnen til at du besøker oss i dag?

Vi bruker informasjonskapsler på nettstedet vårt for å bedre brukeropplevelsen