fbpx

UNG2023 UNG 2023

RAPPORTEN LANSERES 20. OKTOBER PÅ VULKAN ARENA

Et dypdykk i de unges univers

UNG2023 er en årlig studie av utviklingstrekk hos norsk ungdom i alderen 15 til 25 år.

Vi hjelper deg å forstå de unge i dagens urolige samfunn- og verdensbilde. Hvordan påvirker krigen i Europa de unges hverdag? Hvilke drømmer og ambisjoner har de i en tid med høy inflasjon og økte priser på varer og tjenester?

De unges digitale medier vaner endres i en rasende fart – hva er årets viktigste trender og fenomener i deres digitale univers?

UNG2023 gir deg svaret på dette – og mye mer!

Ung2023 inneholder

Trender

 
  • Årets viktigste trender og bevegelser i de unges univers

Verdier og engasjement

  • Samfunnet mener mye om de unges kjønn, legning og identitet – hva er de unges egne tanker?
  • I fjor var mental helse deres viktigste hjertesak. Hvordan påvirker høy inflasjon og et urolig verdensbilde de unges engasjement og bekymringer?
  • Hva bruker de tiden sin på nå når det ikke lenger er noen begrensninger?

De unges digitale univers

  • Hvordan og hvor ofte bruker de ulike sosiale medier (flere nykommere på listen)
  • Mange i alderen 15-19 år har brukt Snapchat for å holde seg oppdatert på nyheter, men er det egentlig deres foretrukne og viktigste kilde til nyheter?
  • «BeReal» vokser seg stadig større. Appen oppfordrer brukerne til å dele bilder av en uredigert hverdag. Instagram og Snapchat har allerede kastet seg på, og er i gang med å kopiere «BeReal» sine funksjoner. Er det uredigerte og nære sosiale mediers fremtid? Og hvilke hensyn må man nå ta for å nå ut til de unge?

Fremtid, jobb og utdanning

  • Hvordan påvirker de usikre økonomiske tidene deres tanker og valg for fremtiden?
  • Hva er viktig når de skal søke og velge utdanningsretning?
  • Hvilke forventinger har de til arbeidslivet de neste årene?

I tillegg får du

  • Alkohol og rusmidler: Hvordan forholder de seg til alkohol og andre rusmidler? Føler de på et press på å prøve eller synes de det er spennende å eksperimentere med rusmidler?
  • Helse, trening og kosthold: Flere unge gutter snakker om viktigheten av å løfte tunge vekter og bygge markerte muskler. Hva er de viktigste mattrendene akkurat nå?
  • Økonomi og handlevaner: Hvordan beskriver unge i dag sin egen økonomiske situasjon, og hvordan påvirker dette deres handlevaner? Hvilke krav stiller de til dagens forhandlere?

Alle unge er ikke like, så UNG2023 gir dere en dyptgående forståelse av hvordan jentene skiller seg fra gutta, hvordan bygdeungdommen skiller seg fra by-ungdommen, hvordan 15-åringene skiller seg fra 25-åringene – og andre spennende skiller.

Rapporten er basert på dyptgående og fersk innsikt

90 samtaler med unge

En landsrepresentativt undersøkelse med over 1000 personer i alderen 15-25 år

Innsikt om unge fra Opinions Koronamonitor, hvor det er gjennomført totalt over 130.000 intervjuer blant nordmenn gjennom hele koronapandemien

Sekundærdata fra SSB, Ungdata og Forbruker og Bærekraft

Trendanalyse- og overvåkning

40 000,- eks. mva.

Team UNG

VILDE VÅGSLAND​

Prosjektleder og senioranalytiker

MARTHE TAFTØ PETERSEN

Senioranalytiker

Noen utvalgte kunder som har kjøpt rapporten

Vi bruker informasjonskapsler på nettstedet vårt for å bedre brukeropplevelsen