trendrapport 2021-2023
Consumer
Stories
Forbrukertrendene som former kundene dine og dokumentasjonen som beviser det.
trendrapport med OVER 75 sider innsikt og inspirasjon
DEN NYE ATFERDEN
Trendrapporten gir deg det du trenger for å forstå hva som er i endring. Og selvsagt: Hvilke vaner bringer forbrukerne med seg videre etter korona og hvilke går tilbake til slik det var før? Trendhistoriene beskriver forventningene norske forbrukere har til deg fremover, uansett bransje og kategori. Hver historie utdypes gjennom fire trendretninger med konkrete og inspirerende eksempler. To av åtte historier er nye av året. Ikke overraskende er de drevet frem av koronasituasjonen.
Solid dokumentert
Trendrapporten er spekket med kvalitativ og kvantitativ innsikt som ikke finnes noe annet sted. For du er vel lei av trendrapporter uten dokumentasjon og tallfesting av trendenes utbredelse og målgrupper? Her får du helt ferske tall basert på vår store landsrepresentative studie med 1000 respondenter. Målgruppene for alle trendhistoriene vises fordelt på kjønn, aldersgrupper, utdanningsnivå og politiske og verdimessige holdninger.
RASKT OVERBLIKK
Vi hjelper deg å se ting i sammenheng. Vårt Consumer Stories rammeverk forklarer hvordan trendhistoriene henger sammen, og hvilke underliggende drivere som former dem over tid. Du får enkel oversikt over årets viktigste nyheter i form av 10 Innsikter for 2021 som definerer de viktigste (nye) temaene du bør være oppmerksom på.
HVA BØR DU GJØRE?
Hva betyr endringene for deg og din bransje? Mye er ulikt fra en bransje og kategori til en annen, men ennå mer er likt: For å hjelpe deg på vei introduserer vi seks strategier for merkevare, marketing og kommunikasjon basert på årets trender. Vi kan også bookes til skreddersydde foredrag. I tillegg finner du gode tips og mye inspirasjon i de mange konkrete eksemplene gjennom rapporten.
Innhold i trendrapporten
Klikk på hver av kapitteloverskriftene for å lese mer om hva de inneholder.
Vår rapport bygger på solid dokumentasjon og vårt eget godt etablerte rammeverk for trendanalyse. Her beskriver vi rammeverket, metoden og datagrunnlaget som ligger til grunn for rapporten. Du får også et raskt overblikk over hva som er nytt siden i fjor.
Her får du en rask og inspirerende oversikt over nye trender og omdreininger på tvers av alle trendhistorier i rapporten. Oppsummert i form av 10 nye innsikter for 2021:
Værekraft • Overwoking • Strømmehjem • Gunstig intelligens • Medimat • Mikromoguler • Sosial shopping • Ekte essens • Ny-esoterisk • Det store frislippet
Vi beskriver seks langsiktige og grunnleggende forbrukerbehov du alltid må levere på:
Forenkling • Optimalisering • Bevissthet • Tillit • Stimulans • Empowerment
Vi går i dybden med dokumentasjon og analyse om noen aktuelle temaer for året:
Trendadopsjon • Koronaeffekten • Hjertesaker • Bærekraft • Digitale kundeopplevelser • Polarisering • What´s Hot
I den viktigste og mest omfattende delen av rapporten beskriver vi årets åtte trendhistorier. Vi tallfester utbredelsen og målgruppen for hver av dem, og gir en enkel oversikt over hvilke av dem som bør være mest aktuelle for ulike bransjer og temaområder slik at du kan komme raskt i gang.
Årets 8 historier: Smarte • Inderlige • Strømmende (ny i år) • Refokuserte • Liminale (ny, koronarelatert) • Moralske • Autonome • Fellesskapende
Her får du noen gode råd om hva det hele betyr for deg. Hva forventer kundene av deg som merkevare eller markedsfører? Og vi avslutter med 6 strategier for marketing, merkevare og kommunikasjon basert på trendene i årets Consumer Stories rapport.