Frokostseminar

Gratis frokostseminar hver måned

Alltid hos oss på Vulkan. Nytt tema hver gang. Husk å melde deg på tidlig, de fylles som regel opp.

13

JUN

Ungt samfunnsengasjement

Flere unge stemmer ved valg, melder seg inn i politiske ungdomspartier og oppgir at de er interessert i politikk. Mange unge er bevisste på egne handlinger og hvilke konsekvenser det har for miljøet og verden. Sosiale medier skaper stadig nye arenaer for engasjement og debatt.

I september er det et spennende kommune- og fylkestingsvalg. Opinion inviterer torsdag 13. juni til et frokostseminar der vi setter søkelyset på ungt samfunnsengasjement.

Hva berører, engasjerer og trigger? Hva engasjerer de unge mest? I hvilken grad er de fornøyd med hvordan demokratiet fungerer, og hvordan ser de på mulighetene for å påvirke politiske beslutningsprosesser?

Vi tar utgangspunkt i funn fra Lokaldemokratiundersøkelsen og målgruppestudien om unge i Norge, og så har vi invitert Maria Barstad Sanner, generalsekretær i Unge Høyre, Kafia Mohamud, nestleder i Vestre Aker Arbeiderparti og Gaute Eiterjord, leder for Natur og Ungdom, til å snakke om sitt engasjement og hva de tror vil bli de viktigste sakene for unge ved kommunevalget.

Velkommen til frokostseminar den 13. juni!

Gikk du glipp av disse? kontakt oss om du ønsker å snakke med oss om noen av disse temaene

23

MAI

Morgendagens boligkjøper

Opinion legger frem deler av en rykende fersk rapport som tar pulsen på dagens og ikke minst morgendagens boligkjøpere. Rapporten er basert på en omfattende undersøkelse der vi blant annet ser på ønsker, krav og forventninger blant boligkjøpere.

 

Vi har også identifisert en stor og viktig ‘limbogruppe’ som oppfatter husstandssituasjonen sin som svært midlertidig.  Her finner vi alle typer og livsfaser: Familier med barn som i praksis bor to steder, voksne fraskilte som beholder sine leiligheter og pendler mellom dem, og mange flere. Vi vet hvor stor denne gruppen er og hvordan den er satt sammen.

 

I tillegg får du en inngående presentasjon av fire sentrale segmenter i befolkningen som alle har vidt forskjellige krav og ønsker til sin neste bolig, men også noen sammenfallende prioriteringer.

Kontakt oss for oppsummering av seminaret, kjøp av rapport eller en prat om temaet.

Faglig ansvarlig:
Ola Gaute

25

APR

Ta forbrukeren på alvor som menneske!

Se verden gjennom forbrukerens øyne. Lev deg inn i brukerens liv og situasjon.

Tom Morgan, kreativ strategidirektør og partner i ANTI, vil fortelle oss om hvordan ANTI setter mennesket og dets kontekst i sentrum for all tjeneste- og produktutvikling. Opinion vil også presentere ferske eksempler knyttet til produktutvikling, medier, folkehelse og samferdsel.

Hvis du virkelig tar målgruppen din på alvor, bør få med deg dette frokostseminaret!

Kontakt oss for oppsummering av seminaret eller en prat om temaet.

Faglig ansvarlig:
Ole Guldvog

28

FEB

UNG 2019: Presentasjon av fersk målgruppestudie om unge

På grunn av svært stor interesse for dette seminaret med nesten 300 påmeldte og kun 70 plasser per seminar, avholder vi to ekstraseminarer. Det siste går av stabelen 28. februar.  

Det er tid for oppdatering om hva som skjer med unge målgrupper. i Norge.Vi står bak den største dedikerte studien av norske unge i alderen 15-29, som vi gjennomfører annethvert år. Sist var i 2017, nå er det tid for å presentere UNG 2019, den ferskeste utgaven med masser av innsikt om denne spennende og skiftende målgruppen. Dette er et tema og seminar det er stor interesse for hos mange, og vi forventer mange påmeldte, så vær tidlig ute.

Bestill årets UNG rapport via knappen under her.

Faglig ansvarlig:
Tove Botnen

14

FEB

Årets store trendseminar: Consumer Stories 2019-2021 (FULLBOOKET)

Det er tid for vårt populære og alltid utsolgte årlige trendseminar. Vi lanserer som vanlig årets trendrapport Consumer Stories 2019-2021 med formiddagsseminar og mini-trendmesse på Vulkan Arena. Vi kommer tilbake med invitasjon, program og påmelding i slutten av november. Vi kan love et usedvanlig spennende program i år!

Bestill årets trendrapport via knappen under her.

Faglig ansvarlig:
Ole Petter Nyhaug

13

DES

Julespesial: Retail og netthandel, med julestemningsanalyse

Det er turbulente tider for handelsnæringen. Hvor er den norske shopperen på vei? Vi benytter innspurten i julehandelen til å se på de viktigste trender og fakta om netthandel og fysisk handel, og gir vårt bud på hvorhen retail i Norge er på vei videre. Som alltid med kunden i sentrum, og med god analyse og innsikt i bunn. Selvsagt fortsetter vi også tradisjonen med å lodde nordmenns gode julestemning og lover god stemning også hos oss. Velkommen til en faglig-trivelig start på førjulsdagen hos oss på et vakkert julepyntet Vulkan. Det er selvsagt vår egen adm. dir. og Norges fremste juleautist Jule-John, som er dagens programleder. 

Kontakt oss for oppsummering av seminaret eller en prat om temaet.

Faglig ansvarlig:
John Lauring Pedersen

29

nov

Hvordan kartlegge faktisk spisemønster og levevaner

Vi deler erfaringer med bruk av nye metoder for å komme tettere på virkeligheten og faktisk atferd. Helse og livsstil er evig aktuelle tema i vår tid. Ofte er det stort gap mellom hva folk sier og hva de faktisk gjør. Det snakkes og skrives mye om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet. Gjennom to spennende case har Opinion forsket på folks ubevisste spisemønster og utfordringer knyttet til helse og livsstil. Vi presenterer ferske funn fra Opinions Spisetrender 2018 og en levevanestudie for Helsedirektoratet. Fokus i seminaret vil være bruk av nye metoder som verktøy for å komme tettere på virkeligheten og faktisk atferd!

Kontakt oss for oppsummering av seminaret eller en prat om temaet.

Faglig ansvarlig:
Sunneva Kilsti

1

NOV

Kundereisen: Nøkkelen til kundelojalitet og -tilfredshet

 Kundereise er i vinden, men hva er det egentlig ? Hvorfor er det så viktig for kundelojalitet og -tilfredshet og hvordan går man i gang med et kundereiseprosjekt? Vi har invitert Markedssjefene ved kundereiseansvarlig Marianne Nygård-Hansen og daglig leder Kjersti Rynning Borander, som forteller hvorfor du bør ta en tur i kundens sko, hvordan et prosjekt legges opp og hva det kan bety på tvers av organisasjonen. Vi i Opinion deler også egne erfaringer med  kundereiseprosjekter. Bli med på reisen!

Kontakt oss for oppsummering av seminaret eller en prat om temaet.

Faglig ansvarlig:
John Lauring Pedersen

19

SEP

Nå skjer det: Disse digitale og teknologiske endringene vil forme nordmenns hverdag

Mye av det vi lenge har hørt skal komme er nemlig nå tilgjengelig og i ferd med å adopteres av folk flest. Det er en ny teknologioptimisme på vei. Men det er ikke lett å få oversikt over alt. Vi vil gjerne gi deg denne oversikten og hjelpe deg å sortere hva som faktisk er relevant for det norske markedet og hva det kan bety for deg. Dette må du få med deg om du ikke vil havne bakpå i de spennende månedene og årene som ligger foran oss. Vi kan også love et par overraskende «under radaren» fenomener som vil gi muligheter og skape endringer i folks hverdag.

Få oppsummering av seminaret her (kommer snart)

Faglig ansvarlig:
Ole Petter Nyhaug

24

MAI

Verktøy for moderne branding og posisjonering

Hvordan posisjonere bedriften og produktet optimalt i markedet? Hvordan skaffe relevant innsikt for posisjonering? Et evig aktuelt, men også brennhett tema i dagens konkurranseutsatte marked. Vi får blant annet besøk av Fredrik Berggren fra vår partner Insight Distillery i Sverige, som sammen med våre egne eksperter presenterer konkrete cases og analyseverktøy for moderne posisjonering av produkter og merkevarer. Du får blant annet cases innen kategoriene økologisk mat, dagligvare og bensinstasjon, og oppdatering på siste tenkning og trender innen posisjonering. 

Få oppsummering av seminaret her (kommer snart)

Faglig ansvarlig:
Ola Gaute Aas Askheim

26

APR

De siste "hotte" trendene innen forbruker- og markedsanalyse

Verden snurrer stadig raskere og mange av oss som er opptatt av å forstå forbrukeratferd føler frustrasjon over å ikke ha tid til å følge med på alt. Men fortvil ikke, vi er her for å holde deg oppdatert om hva som skjer innen metode og markedsanalyse! Vi forteller deg om hvilke 10 trender som gjelder akkurat nå, og hvorfor dette er viktig for deg som bruker av markedsanalyse. Vi vil også dele resultater og erfaringer fra vår egen XP-Dag (eksperimentdag), der vi sist høst testet 10 nye metoder og teknologier. Velkommen.

Få oppsummering av seminaret her (kommer snart)

Faglig ansvarlig:

Ole Petter Nyhaug

22

MAR

Neuroscience: Bli med på reise inn i forbrukerens hjerne

Nevrovitenskap har vært «hot» i analysebransjen noen år. Det handler om å avdekke og måle hva som faktisk skjer i hjernen til en forbruker når de blir utsatt for stimuli som f.eks. reklame, pakningsdesign eller emosjonelle budskap. Vi gir deg en praktisk innføring i mulighetene som finnes, byr på et konkret og ferskt case fra norsk dagligvarebransje, og ikke minst: Besøk av Thom Noble fra britiske Eurostrata, et av de virkelig førende miljøene innen faget. Denne bør du få med deg!

Få oppsummering av seminaret her (kommer snart)

Faglig ansvarlig:
Ola Gaute Aas Askheim

14

FEB

Årets store trendseminar: Consumer Stories 2018-2020

Det er tid for vårt populære og alltid fullbookede årlige trendseminar. Få oppdateringer på hvor forbrukerne er på vei (i år kan vi love noen overraskende funn og endringer). Hør interessante gjesteforedragsholdere, og opplev vår eksklusive trendmesse der du som den første i gjengen kan ta og føle på noe av det nyeste og hotteste vi kunne finne fra den store verden.

Her er programmet og mer informasjon om seminaret.