fbpx

Frokostseminar

Gratis frokostseminar hver måned

Alltid hos oss på Vulkan eller digitalt. Nytt tema hver gang. Husk å melde deg på tidlig, de fylles som regel opp.

27

AUG

Design Thinking

Velkommen til seminar* + webinar om Design Thinking!

Hva får Disney/Pixar til å oppsøke en kvinne som lever med 36 rotter? Hvorfor installerte Nike et vindu i skosålen? 

Skal vi forstå dette er vi nødt til å lære om Design Thinking. Disney og Nike er blant noen sterke merkevarer som baserer innovasjon ut ifra en genuin menneskelig forståelse, såkalt empatisering, som er en av hovedpilarene i Design Thinking.

Denne morgenen får du en unik mulighet til å lære hvordan man tenker kreativt om innovasjon gjennom Design Thinking. Vi deler noen hemmeligheter om hva en slik innovasjonsprosess kan skape av vekst og verdi for selskapet eller tjenesten/produktet ditt – og hva som er viktig for å få det til.

Vi er så heldige å få besøk av en av Norges fremste ekspert på dette feltet: Ingunn Aursnes, som er glødende engasjert i innovasjonskultur.

Ingunn jobber som strategisk rådgiver i Bouvet med Design Thinking, innovasjon og forretningsutvikling. Hun underviser i metoden på Fagskolen Kristiania, har vært veileder for Design Thinking Master Executive studenter og utvikler opplæringsprogram innen privat og offentlig sektor.  

Jobber du med innovasjon så er dette et seminar du ikke kan gå glipp av!

*På grunn av smittevern så kan vi maks ha 50 personer fysisk tilstede (UTSOLGT).

16

SEP

Kurs med Opinion og 12YEARS: Hvordan få forbrukere til å ta mer bærekraftige valg innenfor mat og drikke?

Dette kurset er tilpasset aktører innenfor kategorien mat og drikke, som dagligvarekjeder, mat- og drikkeprodusenter og spisesteder, som ønsker at nordmenn skal spise og drikke mer bærekraftig. Kurset er en perfekt anledning til å samle bedriftens ansvarlige for bærekraft og kommunikasjon sammen for å diskutere utfordringer og løsninger i bransjen.
 

Kursholdere:
Sunneva Kilsti og Mia Charlotte Harboe fra Opinion AS
Petter Gulli fra 12YEARS

 

Mat og drikke er den kategorien der flest oppgir at de tar hensyn til bærekraft når de handler, men hva er viktigst når man står i butikken? På dette kurset gir Opinion, sammen med Petter Gulli, deg råd og tips til hvilke bærekraftige løsninger folk vil ha samt hvordan dette bør løftes frem og kommuniseres til forbrukere.

Kurset er basert på forbrukerinnsikt, blant annet hentet fra vår egen rapport ‘Forbrukere og bærekraft 2020’. Innsikt gir et solid grunnlag til å si noe om hva som vil fungere og ikke fungere blant den norske befolkningen.

På kurset vil du blant annet lære:

  • Hva norske forbrukere mener om bærekraft og klima, og hvilke barrierer og motiver som påvirker oss til å ta bærekraftige valg i dagligvarebutikken.
  • Hva forbrukere forventer av merkevarer, bedrifter og organisasjoner innenfor kategorien mat og drikke.
  • Hvordan du kommuniserer bærekraft på en måte som er relevant og troverdig for din merkevare.
  • Hvordan du unngår grønnvasking og andre åpenbare mageplask.
  • Hvilke bærekraftdilemmaer som er mest aktuelle for deres bransje, og hvordan man på best mulig måte kan løse disse.

Smittevernstiltak

For å kunne opprettholde avstand mellom kursdeltakerne har vi en begrensning på maks 50 deltakere. Alle som kommer inn til oss blir henvist til å vaske hender før de entrer grupperommet, samt at antibac står plassert utover i lokalene og oppfordres til å brukes flittig av alle. Servering av mat og drikke vil gjøres uten at noe sendes rundt.

 

Ved symptomer på sykdom, som sår hals, hoste eller lignende, ber vi deg avstå fra å møte til samlingen.

09.00 - 12.30

3 500,-

Virksomheten får 1 gratis deltaker ved kjøp av rapporten ‘Forbrukere og bærekraft 2020

Faglig ansvarlig:

Mia Harboe

Sunneva Kilsti

Faglig ansvarlig:

MSunneva Kilsti

Gikk du glipp av disse? kontakt oss om du ønsker å snakke med oss om noen av disse temaene

12

MAI

Gratis webinar: Forbruk vs ombruk​

Forbrukerne vil ha det, miljøet trenger det og samfunnet vil tjene på det. Likevel er det lite som tyder på at norsk økonomi og varehandel går sirkulært med det første. Hvorfor tar det så lang tid å få fortgang i ombruksøkonomien i Norge – og vil corona-effekten bidra til mer eller mindre ombruk i fremtiden?

Dette er noen av spørsmålene Good News og Opinion stiller når vi setter ombruksøkonomien på agendaen og inviterer til gratis webinar på tirsdag 12. mai fra kl 9.00-10.30. 

På webinaret får du: 

  • Fersk innsikt om norske forbrukeres holdninger til ombruk fra Opinions «Forbruker og Bærekraft 2020”-rapport 
  • Innsikt i hva som rører seg blant de sirkulære entreprenørene i Norge 
  • Forståelse for hvordan teknologisk innovasjon kan bidra i overgangen til en bærekraftig ombruksøkonomi
  • Innblikk i hva som kreves av store selskaper for å omstille til ombruksøkonomien
  • Kunnskap om hvilke grep myndighetene vil ta for å stimulere en konkurransedyktig sirkulærøkonomi
  • En god dose optimisme og håp for fremtiden

Kontakt oss for oppsummering av seminaret, kjøp av rapport eller en prat om temaet.

Faglig ansvarlig:
Mia Harboe

30

APR

Gratis webinar: Forbrukere og bærekraft

Opinion legger frem deler av en rykende fersk rapport som tar pulsen på forbrukernes holdninger og handlinger i et bærekraftsperspektiv.

Rapporten er basert på omfattende undersøkelser der vi blant annet ser på kunnskap om bærekraft og FNs bærekraftsmål, holdninger til egen påvirkning på klimaet, samt motiver for og barrierer mot å ta bærekraftige valg.

Vi møter ofte bedrifter og andre aktører som er oppgitt over det manglende samsvaret mellom hva forbrukerne sier, og hva de gjør. Vår ambisjon er å vise hvorfor gapet finnes, og hva bedrifter, merkevarer, organisasjoner og myndigheter kan gjøre for å hjelpe forbrukerne til større samsvar mellom hva de ønsker og faktisk atferd.

Espen Karlsen, administrerende direktør i Jernia, vil dele refleksjoner om varehandelens rolle i det grønne skiftet. I innlegget ser han på muligheter og utfordringer og viser hvordan Jernia jobber for å oppnå et minimalt klimaavtrykk.

Avslutningsvis vil vi også snakke om hvordan koronapandemien vil påvirke forbrukernes syn og adferd knyttet til bærekraftig utvikling.

Dette er et webinar for alle som er opptatt av hva bærekraft betyr for folk flest.

Kontakt oss for oppsummering av seminaret, kjøp av rapport eller en prat om temaet.

Faglig ansvarlig:
Mia Harboe

2

APR

Gratis webinar: Forbrukeren i koronaens tid

Korona-epidemien har for alvor truffet det norske samfunnet, både økonomisk og sosialt. Etablerte sannheter om hvordan forbrukerne agerer og reagerer er oppe til ny vurdering, og det er viktigere enn noensinne å forstå tidsånden. Vi i Opinion har de siste ukene snakket med tusenvis av forbrukere, og vil på vårt nyoppsatte webinar presentere tanker om hva vi ser i dagens situasjon og hva vi tror om tiden som kommer.

Den norske forbrukertilliten i krisetider – finanskrise, oljekrise og koronakrise
Siden 2007 har Opinion målt forbrukertilliten i befolkningen hver måned, og vi vet med det en hel del om forbrukernes tillit og forventninger til egen og landets økonomi i opp- og nedgangstider.

Til grunn for den internasjonalt anerkjente forbrukertillitsindeksen (CCI) ligger de fire indikatorene tillit til egen økonomi nå, egen økonomi om 12 måneder, landets økonomi om 12 måneder og sannsynlighet for kjøp av større forbruksgoder i de kommende 12 månedene. Seniorrådgiver Henrik Høidahl tar et historisk tilbakeblikk på finanskrisen i 2008 og oljekrisen i 2015-16 og ender opp ved inngangen til koronakrisen nå i mars.
Hvilke mønstre og utviklingstrekk ser vi?

Kunnskap i koronaens tid
Norsk koronamonitor som hver eneste dag måler tillit, bekymring og adferdsendringer i den norske befolkningen, har i løpet av et par uker etablert seg som en viktig lyttepost for riksmediene. I dette innlegget forteller seniorrådgiver Ola Gaute A. Askheim om hensikten med prosjektet og hva vi har lært så langt om hvordan befolkningen håndterer en helt ny, uventet og rystende situasjon som snur opp ned på det meste for de fleste.

Hvordan vil nordmenns holdninger og atferd endres på kort, mellomlang og lang sikt som resultat av koronakrisen? Og hva betyr det for deg?
Det skal kreativ leder og partner, Ole Petter Nyhaug fortelle deg mer om.

Kontakt oss for oppsummering av seminaret, kjøp av rapport eller en prat om temaet.

Ola Gaute Askheim

Faglig ansvarlig:
Ola Gaute A. Askheim

13

FEB

Consumer Stories 2020

Velkommen til en årlig tradisjon på Vulkan Arena. Opinions store Consumer Stories trendseminar. Hold av dagen og meld deg på så snart du kan, vi blir fullbooket hvert år. 
 
Vi er på vei inn i kreativitetens og historiefortellingens tid. Nye formater i den digitale medieverden definerer påvirkning langt utenfor de tusen skjermer. «Stories» er den røde tråden i årets trendseminar. Men først og fremst: Vi presenterer de nye trendene og innsiktene du MÅ kjenne for å forstå og nå norske forbrukere de neste tre årene.
 
Vi har også hørt på dere. I år setter vi av bedre tid til hovedinnlegget der de nye trendene fra årets ferske trendrapport Consumer Stories 2020 presenteres. Det korte, effektive men spennende formiddagsprogrammet er fylt til randen av våre aller ferskeste innsiktsbaserte godbiter om norske forbrukere.
 
  • Vilde Vågsland fra Opinion oppdaterer oss på trender i digitale medier.
  • Anne-Sofie Åmot fra Opinion presenterer ferske funn om ungdom som oppdatering av vår store UNG-studie.
  • Hør et panel av unge, digitale historiefortellere dele sine hemmeligheter om hvordan de engasjerer folk i digitale medier.
  • Ole Petter Nyhaug fra Opinion presenterer 10 nye innsikter og trender du må ha med deg fra den rykende ferske Consumer Stories 2020-2022 rapporten.
 
Det blir også tid til en pause der du kan mingle og besøke vår lille trendmesse med smakebiter på «what´s hot & what´s next». Som alltid blir det mulig å få med seg den ferske Consumer Stories 2020-2021 trendrapporten til en raus seminarpris i både digital og fysisk utgave. 

Kontakt oss for oppsummering av seminaret, kjøp av rapport eller en prat om temaet.

Ole Petter Nyhaug

Faglig ansvarlig:
Ole Petter Nyhaug

15

JAN

Eksklusiv kundeworkshop om bærekraft

Startskuddet for Opinions bærekraftsrapport 2020 er gått og vi vil starte nyåret med å invitere engasjerte kunder til en bærekraftsworkshop sammen med oss.

Rapporten skal være et verktøy for bedrifter som ønsker å tette gapet mellom forbrukernes holdninger og handlinger knyttet til bærekraft. Dersom du vil lese mer om rapporten kan du trykke her.

I workshoppen kommer vi til å presentere resultater fra den kvalitative fasen av prosjektet. Linda Refvik, daglig leder i Norwegian Fashion Hub, deler erfaringer fra den norske motebransjens mangeårige arbeid med bærekraft og restrukturering. Hun presenterer også resultater fra en fersk undersøkelse om hva forbrukerne gjør for å fremme bærekraft.

Bedriftene som deltar vil få mulighet til å bidra i utvikling av den kvantitative delen av prosjektet – hva trenger du å vite på vegne av din virksomhet?

*Alle som melder seg på gjennom våre nettsiden bekrefter at de også kjøper bærekraftsrapporten. Pris for rapporten er 25 000,- eks. mva.

Program:

08:30-08:45 Frokost og (dagens første) kaffe

08:45-08:55 Innledning av Opinion

08:55-09:10 Linda Refvik fra Norwegian Fashion Hub

09:10-09:25 Presentasjon av kvalitative funn

09:25-10:30 Workshop

Har du noen spørsmål kan du ta kontakt med Mia Charlotte Harboe på mia@opinion.no.

Kontakt oss for oppsummering av seminaret, kjøp av rapport eller en prat om temaet.

Sunneva Kilsti

Faglig ansvarlig:
Sunneva Kilsti

12

DES

Trender i julehandelen

Tradisjonen tro inviterer Opinion til årets siste frokostseminar, som avholdes i julepyntede lokaler på Vulkan, og med bransjens beste julestemning. Vi byr imidlertid også på solid faglig påfyll før ribba skal i ovnen:

  • Linn Bredesen, rådgiver analyse og bransjeutvikling hos Virke, byr på en oversikt over hvor handelen står – vinnere, tapere og trender. Hun vil også legge frem rykende ferske prognoser for årets julehandel.
  • Are Vittersø, daglig leder for Prisjakt.no, vil kaste lys over hvordan søkevanene våre på nett utvikler seg, og hva de kan fortelle om handelsfenomener som Black Friday/Black Week og julehandelen. Han vil også komme med en kvalifisert spådom om hva som vil ligge under trærne i de tusen hjem – vi kårer Årets Julegave 2019!
  • Avslutningsvis vil noen av Opinions stemningsfulle ansatte bidra til at man forlater Vulkan i bedre julestemning enn man kom. Opinion er kjent for å ha mer kunnskap om nordmenns juletradisjoner enn noe annet selskap i kongeriket, og vi vil basere oss på denne kunnskapen, samt en god porsjon juleartistisk frihet, når vi ønsker våre kunder en riktig god jul.

Kontakt oss for oppsummering av seminaret, kjøp av rapport eller en prat om temaet.

John Lauring Pedersen

Faglig ansvarlig:
John Lauring Pedersen

21

NOV

Digitale metoder

Hvordan kan vi raskt og effektivt komme tett på målgruppene våre? Fordelene med å bruke digitale metoder er mange, og det største argumentet ligger kanskje i at vi kan snakke med folk fra hele landet. Samtidig. Eller hva med hvor ærlige spesielt unge er når de kan uttrykke seg skriftlig?
 
Vi jobber med flere kunder som har digitale paneler over tid, eller som gjennomfører ett og ett digitalt kvalitativt prosjekt hos oss. På frokostseminaret vil du få svar på hvorfor digitale metoder er smart å bruke, og hvilke som passer når. Vi skal også dele generøst av våre erfaringer gjennom spennende og gode caser. Start dagen hos oss, lær noe nytt og bli inspirert!

Kontakt oss for oppsummering av seminaret, kjøp av rapport eller en prat om temaet.

Marianne Syvertsen

Faglig ansvarlig:
Marianne Syvertsen

31

OKT

Spisetrender

Hva er driverne bak endrede mat og måltidsvaner? Hva er den «bevisste forbruker» egentlig bevisst på? Hvem stoler folk på og hvordan arter «det moderne måltid» seg? Sammen med flere av Norges ledende merkevarer innen mat og drikke har Opinion gjennom to år gjennomført dypdykk i de viktigste trendene innen norske spisevaner. Det har gitt unik og oppdatert innsikt om de mest aktuelle endringene som skjer.

Vi byr på smakebiter fra disse funnene sammen med innsikt på området fra noen spesielt inviterte gjester. 

Kontakt oss for oppsummering av seminaret, kjøp av rapport eller en prat om temaet.

Ole Petter Nyhaug

Faglig ansvarlig:
Ole Petter Nyhaug

19

SEP

Utsatt: Hvordan får vi vanskelig målgrupper i tale: myter og sannheter!

Høstens første frokostseminar handler om hvordan vi kommer i kontakt med det bransjen i en årrekke har klassifisert som vanskelige målgrupper.
Vi skal dykke ned i mytene knyttet til både rekruttering, tematikk og alternative metoder i prosjekter hvor målgruppene har vært eldre, unge og personer med annen bakgrunn enn norsk.

Vi har gjort flere spennende prosjekter hvor vi har brukt utradisjonelle og nye metoder for å snakke med vanskelige målgrupper om sensitive temaer.

Vi vil dele hvordan vi fikk innvandrerungdom og foreldre i Groruddalen i tale om kommunikasjon, hvordan vi henvendte oss til de eldste i befolkningen (65-80 år) og hvilken metode vi benyttet for å sikre god, kvalitativ innsikt.

Og ikke minst, hvordan vi engasjerer de unge gutta.

Vi krydrer denne timen med besøk av en ekstern kunde som skal fortelle om hvordan vi har jobbet sammen.

Kontakt oss for oppsummering av seminaret, kjøp av rapport eller en prat om temaet.

Dag Andersen

Faglig ansvarlig:
Dag Andersen

13

JUN

Ungt Samfunnsengasjement

Flere unge stemmer ved valg, melder seg inn i politiske ungdomspartier og oppgir at de er interessert i politikk. Mange unge er bevisste på egne handlinger og hvilke konsekvenser det har for miljøet og verden. Sosiale medier skaper stadig nye arenaer for engasjement og debatt.

I september er det et spennende kommune- og fylkestingsvalg. Opinion inviterer torsdag 13. juni til et frokostseminar der vi setter søkelyset på ungt samfunnsengasjement.

Hva berører, engasjerer og trigger? Hva engasjerer de unge mest? I hvilken grad er de fornøyd med hvordan demokratiet fungerer, og hvordan ser de på mulighetene for å påvirke politiske beslutningsprosesser?

Vi tar utgangspunkt i funn fra Lokaldemokratiundersøkelsen og målgruppestudien om unge i Norge, og så har vi invitert Maria Barstad Sanner, generalsekretær i Unge Høyre, Kafia Mohamud, nestleder i Vestre Aker Arbeiderparti og Gaute Eiterjord, leder for Natur og Ungdom, til å snakke om sitt engasjement og hva de tror vil bli de viktigste sakene for unge ved kommunevalget.

Kontakt oss for oppsummering av seminaret, kjøp av rapport eller en prat om temaet.

Henrik Høidahl

Faglig ansvarlig:
Henrik Høidahl