Frokostseminar

Gratis frokostseminar hver måned

Alltid hos oss på Vulkan. Nytt tema hver gang. Husk å melde deg på tidlig, de fylles som regel opp.

21

NOV

Digitale metoder

Hvordan kan vi raskt og effektivt komme tett på målgruppene våre? Fordelene med å bruke digitale metoder er mange, og det største argumentet ligger kanskje i at vi kan snakke med folk fra hele landet. Samtidig. Eller hva med hvor ærlige spesielt unge er når de kan uttrykke seg skriftlig?
 
Vi jobber med flere kunder som har digitale paneler over tid, eller som gjennomfører ett og ett digitalt kvalitativt prosjekt hos oss. På frokostseminaret vil du få svar på hvorfor digitale metoder er smart å bruke, og hvilke som passer når. Vi skal også dele generøst av våre erfaringer gjennom spennende og gode caser. Start dagen hos oss, lær noe nytt og bli inspirert!

12

DES

Trender i julehandelen

Tradisjonen tro inviterer Opinion til årets siste frokostseminar, som avholdes i julepyntede lokaler på Vulkan, og med bransjens beste julestemning. Vi byr imidlertid også på solid faglig påfyll før ribba skal i ovnen:

  • Linn Bredesen, rådgiver analyse og bransjeutvikling hos Virke, byr på en oversikt over hvor handelen står – vinnere, tapere og trender. Hun vil også legge frem rykende ferske prognoser for årets julehandel.
  • Are Vittersø, daglig leder for Prisjakt.no, vil kaste lys over hvordan søkevanene våre på nett utvikler seg, og hva de kan fortelle om handelsfenomener som Black Friday/Black Week og julehandelen. Han vil også komme med en kvalifisert spådom om hva som vil ligge under trærne i de tusen hjem – vi kårer Årets Julegave 2019!
  • Endelig vil vår egen administrerende direktør og juleentusiast John Lauring Pedersen snakke om julestemningen som snart senker seg, basert på det som sannsynligvis er verdens største studie av nettopp julestemning. Det vil formodentlig også vanke én og annen overraskelse underveis, i god Disney-ånd.

Gikk du glipp av disse? kontakt oss om du ønsker å snakke med oss om noen av disse temaene

31

OKT

Spisetrender

Hva er driverne bak endrede mat og måltidsvaner? Hva er den «bevisste forbruker» egentlig bevisst på? Hvem stoler folk på og hvordan arter «det moderne måltid» seg? Sammen med flere av Norges ledende merkevarer innen mat og drikke har Opinion gjennom to år gjennomført dypdykk i de viktigste trendene innen norske spisevaner. Det har gitt unik og oppdatert innsikt om de mest aktuelle endringene som skjer.

Vi byr på smakebiter fra disse funnene sammen med innsikt på området fra noen spesielt inviterte gjester. 

Kontakt oss for oppsummering av seminaret, kjøp av rapport eller en prat om temaet.

Ole Petter Nyhaug

Faglig ansvarlig:
Ole Petter Nyhaug

19

SEP

Utsatt: Hvordan får vi vanskelig målgrupper i tale: myter og sannheter!

Høstens første frokostseminar handler om hvordan vi kommer i kontakt med det bransjen i en årrekke har klassifisert som vanskelige målgrupper.
Vi skal dykke ned i mytene knyttet til både rekruttering, tematikk og alternative metoder i prosjekter hvor målgruppene har vært eldre, unge og personer med annen bakgrunn enn norsk.

Vi har gjort flere spennende prosjekter hvor vi har brukt utradisjonelle og nye metoder for å snakke med vanskelige målgrupper om sensitive temaer.

Vi vil dele hvordan vi fikk innvandrerungdom og foreldre i Groruddalen i tale om kommunikasjon, hvordan vi henvendte oss til de eldste i befolkningen (65-80 år) og hvilken metode vi benyttet for å sikre god, kvalitativ innsikt.

Og ikke minst, hvordan vi engasjerer de unge gutta.

Vi krydrer denne timen med besøk av en ekstern kunde som skal fortelle om hvordan vi har jobbet sammen.

Kontakt oss for oppsummering av seminaret, kjøp av rapport eller en prat om temaet.

Dag Andersen

Faglig ansvarlig:
Dag Andersen

13

JUN

Ungt Samfunnsengasjement

Flere unge stemmer ved valg, melder seg inn i politiske ungdomspartier og oppgir at de er interessert i politikk. Mange unge er bevisste på egne handlinger og hvilke konsekvenser det har for miljøet og verden. Sosiale medier skaper stadig nye arenaer for engasjement og debatt.

I september er det et spennende kommune- og fylkestingsvalg. Opinion inviterer torsdag 13. juni til et frokostseminar der vi setter søkelyset på ungt samfunnsengasjement.

Hva berører, engasjerer og trigger? Hva engasjerer de unge mest? I hvilken grad er de fornøyd med hvordan demokratiet fungerer, og hvordan ser de på mulighetene for å påvirke politiske beslutningsprosesser?

Vi tar utgangspunkt i funn fra Lokaldemokratiundersøkelsen og målgruppestudien om unge i Norge, og så har vi invitert Maria Barstad Sanner, generalsekretær i Unge Høyre, Kafia Mohamud, nestleder i Vestre Aker Arbeiderparti og Gaute Eiterjord, leder for Natur og Ungdom, til å snakke om sitt engasjement og hva de tror vil bli de viktigste sakene for unge ved kommunevalget.

Kontakt oss for oppsummering av seminaret, kjøp av rapport eller en prat om temaet.

Henrik Høidahl

Faglig ansvarlig:
Henrik Høidahl

23

MAI

Morgendagens boligkjøper

Opinion legger frem deler av en rykende fersk rapport som tar pulsen på dagens og ikke minst morgendagens boligkjøpere. Rapporten er basert på en omfattende undersøkelse der vi blant annet ser på ønsker, krav og forventninger blant boligkjøpere.

 

Vi har også identifisert en stor og viktig ‘limbogruppe’ som oppfatter husstandssituasjonen sin som svært midlertidig.  Her finner vi alle typer og livsfaser: Familier med barn som i praksis bor to steder, voksne fraskilte som beholder sine leiligheter og pendler mellom dem, og mange flere. Vi vet hvor stor denne gruppen er og hvordan den er satt sammen.

 

I tillegg får du en inngående presentasjon av fire sentrale segmenter i befolkningen som alle har vidt forskjellige krav og ønsker til sin neste bolig, men også noen sammenfallende prioriteringer.

Kontakt oss for oppsummering av seminaret, kjøp av rapport eller en prat om temaet.

Ola Gaute Askheim

Faglig ansvarlig:
Ola Gaute Aas Askheim

25

APR

Ta forbrukeren på alvor som menneske!

Se verden gjennom forbrukerens øyne. Lev deg inn i brukerens liv og situasjon.

Tom Morgan, kreativ strategidirektør og partner i ANTI, vil fortelle oss om hvordan ANTI setter mennesket og dets kontekst i sentrum for all tjeneste- og produktutvikling. Opinion vil også presentere ferske eksempler knyttet til produktutvikling, medier, folkehelse og samferdsel.

Hvis du virkelig tar målgruppen din på alvor, bør få med deg dette frokostseminaret!

Kontakt oss for oppsummering av seminaret eller en prat om temaet.

Ole Guldvog

Faglig ansvarlig:
Ole Guldvog

28

FEB

UNG 2019: Presentasjon av fersk målgruppestudie om unge

På grunn av svært stor interesse for dette seminaret med nesten 300 påmeldte og kun 70 plasser per seminar, avholder vi to ekstraseminarer. Det siste går av stabelen 28. februar.  

Det er tid for oppdatering om hva som skjer med unge målgrupper. i Norge.Vi står bak den største dedikerte studien av norske unge i alderen 15-29, som vi gjennomfører annethvert år. Sist var i 2017, nå er det tid for å presentere UNG 2019, den ferskeste utgaven med masser av innsikt om denne spennende og skiftende målgruppen. Dette er et tema og seminar det er stor interesse for hos mange, og vi forventer mange påmeldte, så vær tidlig ute.

Bestill årets UNG rapport via knappen under her.

Anne-Sofie Aamot

Faglig ansvarlig:
Anne-Sofie Aamot

14

FEB

Årets store trendseminar: Consumer Stories 2019-2021

Det er tid for vårt populære og alltid utsolgte årlige trendseminar. Vi lanserer som vanlig årets trendrapport Consumer Stories 2019-2021 med formiddagsseminar og mini-trendmesse på Vulkan Arena. Vi kommer tilbake med invitasjon, program og påmelding i slutten av november. Vi kan love et usedvanlig spennende program i år!

Bestill årets trendrapport via knappen under her.

Ole Petter Nyhaug

Faglig ansvarlig:
Ole Petter Nyhaug