Gratis frokostseminar hver måned
Alltid hos oss på Vulkan. Nytt tema hver gang. Husk å melde deg på tidlig, de fylles som regel opp.
13
FEB
Nytt Consumer Stories trendseminar og rapport 13.2.2020
- Vilde Vågsland fra Opinion oppdaterer oss på trender i digitale medier.
- Anne-Sofie Åmot fra Opinion presenterer ferske funn om ungdom som oppdatering av vår store UNG-studie.
- Hør et panel av unge, digitale historiefortellere dele sine hemmeligheter om hvordan de engasjerer folk i digitale medier.
- Ole Petter Nyhaug fra Opinion presenterer 10 nye innsikter og trender du må ha med deg fra den rykende ferske Consumer Stories 2020-2022 rapporten.
09.00 - 10.00
750 kr

Faglig ansvarlig:
Gikk du glipp av disse? kontakt oss om du ønsker å snakke med oss om noen av disse temaene
12
DES
Trender i julehandelen
Tradisjonen tro inviterer Opinion til årets siste frokostseminar, som avholdes i julepyntede lokaler på Vulkan, og med bransjens beste julestemning. Vi byr imidlertid også på solid faglig påfyll før ribba skal i ovnen:
- Linn Bredesen, rådgiver analyse og bransjeutvikling hos Virke, byr på en oversikt over hvor handelen står – vinnere, tapere og trender. Hun vil også legge frem rykende ferske prognoser for årets julehandel.
- Are Vittersø, daglig leder for Prisjakt.no, vil kaste lys over hvordan søkevanene våre på nett utvikler seg, og hva de kan fortelle om handelsfenomener som Black Friday/Black Week og julehandelen. Han vil også komme med en kvalifisert spådom om hva som vil ligge under trærne i de tusen hjem – vi kårer Årets Julegave 2019!
- Avslutningsvis vil noen av Opinions stemningsfulle ansatte bidra til at man forlater Vulkan i bedre julestemning enn man kom. Opinion er kjent for å ha mer kunnskap om nordmenns juletradisjoner enn noe annet selskap i kongeriket, og vi vil basere oss på denne kunnskapen, samt en god porsjon juleartistisk frihet, når vi ønsker våre kunder en riktig god jul.
Kontakt oss for oppsummering av seminaret, kjøp av rapport eller en prat om temaet.


Faglig ansvarlig:
John Lauring Pedersen
21
NOV
Digitale metoder
Kontakt oss for oppsummering av seminaret, kjøp av rapport eller en prat om temaet.


Faglig ansvarlig:
Marianne Syvertsen
31
OKT
Spisetrender
Hva er driverne bak endrede mat og måltidsvaner? Hva er den «bevisste forbruker» egentlig bevisst på? Hvem stoler folk på og hvordan arter «det moderne måltid» seg? Sammen med flere av Norges ledende merkevarer innen mat og drikke har Opinion gjennom to år gjennomført dypdykk i de viktigste trendene innen norske spisevaner. Det har gitt unik og oppdatert innsikt om de mest aktuelle endringene som skjer.
Vi byr på smakebiter fra disse funnene sammen med innsikt på området fra noen spesielt inviterte gjester.
Kontakt oss for oppsummering av seminaret, kjøp av rapport eller en prat om temaet.




Faglig ansvarlig:
Ole Petter Nyhaug
19
SEP
Utsatt: Hvordan får vi vanskelig målgrupper i tale: myter og sannheter!
Høstens første frokostseminar handler om hvordan vi kommer i kontakt med det bransjen i en årrekke har klassifisert som vanskelige målgrupper.
Vi skal dykke ned i mytene knyttet til både rekruttering, tematikk og alternative metoder i prosjekter hvor målgruppene har vært eldre, unge og personer med annen bakgrunn enn norsk.
Vi har gjort flere spennende prosjekter hvor vi har brukt utradisjonelle og nye metoder for å snakke med vanskelige målgrupper om sensitive temaer.
Vi vil dele hvordan vi fikk innvandrerungdom og foreldre i Groruddalen i tale om kommunikasjon, hvordan vi henvendte oss til de eldste i befolkningen (65-80 år) og hvilken metode vi benyttet for å sikre god, kvalitativ innsikt.
Og ikke minst, hvordan vi engasjerer de unge gutta.
Vi krydrer denne timen med besøk av en ekstern kunde som skal fortelle om hvordan vi har jobbet sammen.
Kontakt oss for oppsummering av seminaret, kjøp av rapport eller en prat om temaet.


Faglig ansvarlig:
Dag Andersen
13
JUN
Ungt Samfunnsengasjement
Flere unge stemmer ved valg, melder seg inn i politiske ungdomspartier og oppgir at de er interessert i politikk. Mange unge er bevisste på egne handlinger og hvilke konsekvenser det har for miljøet og verden. Sosiale medier skaper stadig nye arenaer for engasjement og debatt.
I september er det et spennende kommune- og fylkestingsvalg. Opinion inviterer torsdag 13. juni til et frokostseminar der vi setter søkelyset på ungt samfunnsengasjement.
Hva berører, engasjerer og trigger? Hva engasjerer de unge mest? I hvilken grad er de fornøyd med hvordan demokratiet fungerer, og hvordan ser de på mulighetene for å påvirke politiske beslutningsprosesser?
Vi tar utgangspunkt i funn fra Lokaldemokratiundersøkelsen og målgruppestudien om unge i Norge, og så har vi invitert Maria Barstad Sanner, generalsekretær i Unge Høyre, Kafia Mohamud, nestleder i Vestre Aker Arbeiderparti og Gaute Eiterjord, leder for Natur og Ungdom, til å snakke om sitt engasjement og hva de tror vil bli de viktigste sakene for unge ved kommunevalget.
Kontakt oss for oppsummering av seminaret, kjøp av rapport eller en prat om temaet.


Faglig ansvarlig:
Henrik Høidahl
23
MAI
Morgendagens boligkjøper
Opinion legger frem deler av en rykende fersk rapport som tar pulsen på dagens og ikke minst morgendagens boligkjøpere. Rapporten er basert på en omfattende undersøkelse der vi blant annet ser på ønsker, krav og forventninger blant boligkjøpere.
Vi har også identifisert en stor og viktig ‘limbogruppe’ som oppfatter husstandssituasjonen sin som svært midlertidig. Her finner vi alle typer og livsfaser: Familier med barn som i praksis bor to steder, voksne fraskilte som beholder sine leiligheter og pendler mellom dem, og mange flere. Vi vet hvor stor denne gruppen er og hvordan den er satt sammen.
I tillegg får du en inngående presentasjon av fire sentrale segmenter i befolkningen som alle har vidt forskjellige krav og ønsker til sin neste bolig, men også noen sammenfallende prioriteringer.
Kontakt oss for oppsummering av seminaret, kjøp av rapport eller en prat om temaet.


Faglig ansvarlig:
Ola Gaute Aas Askheim
25
APR
Ta forbrukeren på alvor som menneske!
Se verden gjennom forbrukerens øyne. Lev deg inn i brukerens liv og situasjon.
Tom Morgan, kreativ strategidirektør og partner i ANTI, vil fortelle oss om hvordan ANTI setter mennesket og dets kontekst i sentrum for all tjeneste- og produktutvikling. Opinion vil også presentere ferske eksempler knyttet til produktutvikling, medier, folkehelse og samferdsel.
Hvis du virkelig tar målgruppen din på alvor, bør få med deg dette frokostseminaret!
28
FEB
UNG 2019: Presentasjon av fersk målgruppestudie om unge
På grunn av svært stor interesse for dette seminaret med nesten 300 påmeldte og kun 70 plasser per seminar, avholder vi to ekstraseminarer. Det siste går av stabelen 28. februar.
Det er tid for oppdatering om hva som skjer med unge målgrupper. i Norge.Vi står bak den største dedikerte studien av norske unge i alderen 15-29, som vi gjennomfører annethvert år. Sist var i 2017, nå er det tid for å presentere UNG 2019, den ferskeste utgaven med masser av innsikt om denne spennende og skiftende målgruppen. Dette er et tema og seminar det er stor interesse for hos mange, og vi forventer mange påmeldte, så vær tidlig ute.
14
FEB
Årets store trendseminar: Consumer Stories 2019-2021
Det er tid for vårt populære og alltid utsolgte årlige trendseminar. Vi lanserer som vanlig årets trendrapport Consumer Stories 2019-2021 med formiddagsseminar og mini-trendmesse på Vulkan Arena. Vi kommer tilbake med invitasjon, program og påmelding i slutten av november. Vi kan love et usedvanlig spennende program i år!