
Opinion og Natt&Dag lanserer innsiktsrapporten «Nye norske medietilstander». Denne rapporten er den første i en serie med innsiktsrapporter som går i dybden på hva som skjer i verden til 20 åringer (20-35 år), i dag og i fremtiden.
Denne innsiktsrapporten forteller hvordan folk i 20-årene får nyhetsbehovet dekket, når de knapt ser TV, har lav betalingsvillighet for nyheter og få mediehus greier å være relevante nok i sosiale medier.
Vi ser på hvordan nyheter konsumeres på tvers av plattformer, holdninger til fake news, cancelkultur, konspirasjonsteorier og annonsørinnhold. Dette betyr noe for alle som er avhengige av medier og kanaler som bærere av budskapet til målgruppen 20-30 år.
Innhold i rapporten
- Beskrivelse av målgruppen 20-30 og hvilke livsfaser som de beveger seg imellom.
- Hvilke sosiale medier bruker de, og hva slags innhold konsumerer de på de ulike plattformene.
- Hvilke mediekanaler konsumerer de nyheter.
- Hvilke mediehus er mest populære og hvilke mediehus konsumeres i sosiale medier
- Betalingsvillighet for nyheter og holdninger til annonsørfinansiert innhold
- Politisk engasjement blant folk i 20 åra, og hvilke medier bruker ytterpunktene.
- Hvem bruker alternative medier og hvem tror på konspirasjonsteorier ut i fra politisk ståsted.
- Om den økende trenden rundt cancelkultur
Rapporten er basert på dyptgående og fersk innsikt
Chattet med 12 unge voksne i alderen 20 – 30 år
En landsrepresentativt undersøkelse med over 410 personer i alderen 20-30 år
Innsikt om unge voksne fra Opinions UNG2021 (henter ut data for relevant målgruppe)
Sekundærdata fra SSB og Ungdata
Desk research
30 000,-
Rapporten ble lansert i mai 2021. En presentasjon av innsikten i rapporten er inkludert i prisen.