Ola Gaute er et kjent navn i analysebransjen og en etterspurt foredragsholder. Ola Gaute er en inspirerende og kreativ i sine foredrag og presenterer med trygghet og engasjement. Etter en årrekke i bransjen kjenner han forbruker godt og er en mye benyttet foredragsholder innenfor feltene forbrukeradferd, merkevareledelse og trendanalyse.
Han ble kåret til Årets Markedsanalytiker 2000 av Norsk Markedsanalyse Forening, og har skrevet lærebøker i kvalitativ markedsanalyse (Fra tall til ord, Universitetsforlaget, 2000 og Kvalitative metoder for markedsføring og organisasjonsfag, Universitetsforlaget, 2008). Askheim er dessuten tilknyttet Høyskolen Kristiania som høyskolelærer i faget samfunnsvitenskapelig metode.
Ola Gaute er i dag seniorrådgiver og partner i Opinion AS, men tidligere etablerte han med partnere Bengal Consulting, et selskap med spesialisering innen fremtidsstudier og merkevarer. Han ledet selskapet frem til fusjon med Opinion i 2004, og var det sammenslåtte selskapets administrerende direktør i perioden 2006-2012. Tidligere var han ansatt som administrerende direktør i Initiative Universal Media (McCann Gruppen) og var der også ansvarlig for etablering og oppbygging av Magic Hat, en spesialavdeling med unge forbrukere og ‘unge’ merkevarer som målgruppe.
Askheim har også arbeidet som konsulent og avdelingssjef for kvalitative analyser i Feedback Research med ansvar for gjennomføring av både kvalitative og kvantitative undersøkelser for en lang rekke av Norges største merkevareannonsører. Han var i perioden 1992-94 researchsjef i TV 2.
Ola Gaute er ansvarlig for rapportene "Nordic e-health barometer" og "Morgendagens boformer".