Nyhet
26.4.2019
26.4.2019

Kraftig økning i forbrukertilliten

Dette er en kommentar skrevet av
Dette er en analyse skrevet av

Troen på norsk økonomi har ikke vært sterkere siden juli i fjor.

Etter et fall i forbrukertillitindeksen (CCI) i februar og mars i år, øker tilliten markant i april.

Det er særlig tilliten til landets økonomi om 12 måneder som bidrar til å trekke den samlede forbrukertilliten opp i april.

Tilliten er nå på minus 1,7 poeng. Det er 3,1 poeng lavere enn for ett år siden, og 1,2 poeng under gjennomsnittet for 2018.

Kjøpsindeksen, som handler om sannsynligheten for å kjøpe større forbruksgoder, bil og bolig fremover, øker i likhet med CCI i april.

Ny beregningsmetode

EU-kommisjonen har publisert CCI for medlemsland siden 1970-tallet.

Siden januar 2019 har EU-kommisjonen utarbeidet en ny beregningsmetode for CCI («Micro-and-Expectations-Mix»).

Opinion har dermed også gått over til å bruke denne nye metoden for å utarbeide CCI for Norge – sammenlignbar med land i EU/eurosonen.

Til grunn for ny CCI ligger de fire indikatorene landets økonomi om 12 måneder, egen økonomi nå, egen økonomi om 12 måneder og kjøp av større forbruksgoder om 12 måneder.

Les mer: Forbrukertillitsindeksen 26. april 2019

Målingen er gjennomført i perioden 9.–15. april. Neste måling publiseres 31. mai.

Tidligere målinger i 2019:

Kontaktperson: