Nyhet
2.3.2022
2.3.2022

Svekket tro på egen økonomi

Dette er en kommentar skrevet av
Dette er en analyse skrevet av
Forbrukertillitsindeksen (CCI) faller til minus 6,5 poeng i februar, en nedgang på 0,9 poeng fra januar. Dette er fjerde måling på rad hvor forbrukertillitsindeksen er negativ.

Forbrukertillitsindeksen (CCI) faller til minus 6,5 poeng i februar, en nedgang på 0,9 poeng fra januar.

Dette er fjerde måling på rad hvor forbrukertillitsindeksen er negativ.

- For fjerde måned på rad er det er flere som er pessimistiske enn optimistiske på vegne av egen og Norges økonomi. Vi må tilbake til 2020 for å finne en lengre periode med en negativ indeks, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion.

 

Det er særlig troen på egen økonomi om 12 måneder som faller og bidrar til nedjusteringen av CCI i februar.

- Utsikter til vedvarende høye strømpriser, men også inflasjon og varsler om høyere boliglånsrenter, bidrar nok langt på vei til å forklare nedgangen, sier Høidahl.

Samtidig er vurderingen av egen økonomi i dag, sammenlignet med for 12 måneder siden, nesten på et rekordlavt nivå.

Troen på landets økonomi om 12 måneder får derimot et lite oppsving i februar.

- Dette har trolig sammenheng med at koronarestriksjonene er fjernet, og forventninger til at en normalisert hverdag vil sette fart på økonomien igjen, sier Høidahl.

Undersøkelsen er gjennomført 8.-16. februar i et landsrepresentativt utvalg på 1022 personer over 18 år. Neste CCI-måling publiseres fredag 25. mars.

Forbrukertillitsindeksen (Consumer Confidence Index - CCI) er et internasjonalt mål på forbrukernes tillit, og brukes i alle EU-land. Forbrukertillitsindeksen er et gjennomsnitt av forbrukernes vurdering av egen og landets økonomi og forventninger til kjøp av større forbruksgoder.

Tidligere målinger:

Kontaktperson: