22. juli-senteret er det nasjonale minne- og læringssenteret om terrorangrepet i regjeringskvartalet i Oslo og på Utøya 22. juli 2011. I dag er senteret midlertidig lokalisert i Teatergata 10 i Oslo, men arbeidet med nytt, permanent senter er godt i gang. Planen er at det nye 22. juli-senteret skal stå klart i Høyblokka i 2025.
Senterets besøkende er i hovedsak elever som kommer i skolesammenheng og voksne besøkende. Det var viktig å bli bedre kjent med målgruppene og deres ulike behov slik at innholdet i utstillingene er relevant for begge gruppene.
Opinion gjennomførte 20 digitale dybdeintervju med unge mennesker fra hele landet. Målgruppen var definert som to segment: Ungdomsskoleelever på 15-16 år og unge voksne på 24-26 år.
Det yngste segmentet var for unge til å huske 22. juli, de eldste gikk selv på ungdomsskolen da hendelsen inntraff. Det var viktig å avdekke i hvor stor grad dette påvirket målgruppens egen oppfatning og forhold til 22. juli.
Intervjuene varte mellom 60-90min og vi fikk god tid til å bli kjent med respondentene.
22. juli-senteret fikk innsikt i hva som skal til for at publikum skal besøke senteret og hva de ønsker å se og lære under besøket. Senteret bruker rapporten og innsiktsarbeidet aktivt for utvikling av innholdskonsept og har gjort grep for hvordan utstillingene skal utformes.
22. juli-senteret synes det er viktig å utvikle innholdskonsepter der publikums ønsker er ivaretatt og unngå å gi for mye informasjon slik at publikum faller av. Senteret fikk god innsikt i dette gjennom prosjektet.