Kultur og underholdning

22. juli-senteret fikk målgruppeinnsikt til utvikling av nye utstillinger

"Når vi utvikler innholdskonseptet må vi tenke på hva publikum ønsker – ikke bare hva vi selv ønsker å formidle og lage. Det er en gjenganger at organisasjoner selv gir overload av informasjon – med det resultat at publikum faller av."
Alexandra Europa Perez-Seoane, prosjektleder 22. juli-senteret
Ta gjerne kontakt med oss hvis du vil diskutere om dette eller lignende kundecase kan være til inspirasjon for løsninger på dine egne innsiktsbehov. Vår kontakperson er
Kristian Arntzen
Utfordringen

22. juli-senteret ville bli bedre kjent med målgruppene sine for å gjøre utstillingene mer relevante og gi verdi for publikum

22. juli-senteret er det nasjonale minne- og læringssenteret om terrorangrepet i regjeringskvartalet i Oslo og på Utøya 22. juli 2011. I dag er senteret midlertidig lokalisert i Teatergata 10 i Oslo, men arbeidet med nytt, permanent senter er godt i gang. Planen er at det nye 22. juli-senteret skal stå klart i Høyblokka i 2025.

 

Senterets besøkende er i hovedsak elever som kommer i skolesammenheng og voksne besøkende. Det var viktig å bli bedre kjent med målgruppene og deres ulike behov slik at innholdet i utstillingene er relevant for begge gruppene.

løsningen

Opinion gjennomførte digitale dybdeintervjuer for å identifisere brukerbehov og hva som gir verdi for publikum

Opinion gjennomførte 20 digitale dybdeintervju med unge mennesker fra hele landet. Målgruppen var definert som to segment: Ungdomsskoleelever på 15-16 år og unge voksne på 24-26 år.

 

Det yngste segmentet var for unge til å huske 22. juli, de eldste gikk selv på ungdomsskolen da hendelsen inntraff. Det var viktig å avdekke i hvor stor grad dette påvirket målgruppens egen oppfatning og forhold til 22. juli.

 

Intervjuene varte mellom 60-90min og vi fikk god tid til å bli kjent med respondentene.

resultatet

22. juli-senteret utvikler innholdskonsepter basert på hva publikum ønsker

22. juli-senteret fikk innsikt i hva som skal til for at publikum skal besøke senteret og hva de ønsker å se og lære under besøket. Senteret bruker rapporten og innsiktsarbeidet aktivt for utvikling av innholdskonsept og har gjort grep for hvordan utstillingene skal utformes.

22. juli-senteret synes det er viktig å utvikle innholdskonsepter der publikums ønsker er ivaretatt og unngå å gi for mye informasjon slik at publikum faller av. Senteret fikk god innsikt i dette gjennom prosjektet.

Vil du vite mer om dette caset eller diskutere dine egne utfordringer? Ta kontakt med:
Kristian Arntzen
Senioranalytiker
kristian@opinion.no