Bama visste at en tredjedel av befolkningen er villig til å betale mer for kortreist mat, men de hadde ikke tall på hvor mye mer nordmenn var villig til å betale. For å sikre en riktig prising av norsk frukt og grønt hadde de behov for mer nøyaktig forståelse av nordmenns betalingsvillighet. De ønsket å få svar på hvor mye mer nordmenn er villig til å betale for norsk frukt og grønnsaker, sammenlignet med utenlandske.
Når vi måler betalingsvillighet for et spesifikt produkt, for eksempel en pakke gulrøtter, benytter vi gjerne Van Westendorps prissensitivitetsanalyse – en vel etablert metode for å måle optimalt prispunkt. Men i dette prosjektet trenger BAMA å få svar på betalingsvilligheten på norske grønnsaker og frukt. For å måle en generell betalingsvillighet var vi nødt til å tenke annerledes.
Vi utviklet derfor en egen kvantitativ modell for prissensitivitetsanalyser på kategorinivå. Respondenten fikk i oppgave å forestille seg at de var i sin faste dagligvarebutikk for å kjøpe tre ulike frukter og grønnsaker. For hvert av produktene måtte respondenten velge mellom en norsk variant og en utenlandskvariant. Produkt og opprinnelsesland ble spesifisert. For hvert produkt måtte respondenten ta en beslutning tre ganger. Ved første beslutning var prisene identiske. Prisen for den utenlandske varen ble deretter nedjustert med en bestemt prosentsats to ganger.
I etterkant analyserte vi den samlede effekten av prisdifferensieringen.
Prosjektet ga Bama en tydeligere forståelse for nordmenns betalingsvilje for norske frukter og grønnsaker. Denne innsikten ble brukt ved prising hos BAMA.