Den Norske Turistforening er èn av Norges aller største foreninger med over 300.000 medlemmer som alle har det til felles at de trives godt ute i den vakre norske naturen. DNTs 56 lokalforeninger over hele landet arrangerer hvert år tusenvis av aktiviteter for medlemmer, og har 560 hytter som alle i Norge kan nyte godt av. DNT har praktisert delingsøkonomi siden 1868, da Thomas Heftye ved etableringen av foreningen slo fast «Lad oss gjøre det let og billigt, at riktig mange kan komme og se, hva der er stort og vakkert i vort land.» DNT ønsket å involvere medlemmene i beslutningene som skulle gjøres i forbindelse med en veivalgsprosess i 2017.
Opinion gjennomførte en stor undersøkelse hvor vi analyserte DNTs posisjon og standing, både blant medlemmer, tidligere medlemmer og ikke-medlemmer. Som en del av denne analysen la vi inn en max diff hvor respondentene tok stilling til hvilke områder DNT burde konsentrere innsatsen i neste veivalgsperiode.
Denne analysen, sammen med mye annen innsikt fra undersøkelsen, ble et nyttig og godt utgangspunkt for diskusjonene som førte frem til veivalget vedtatt av landsmøtet i 2018. I 2025 skal foreningen på nytt vedta et veivalg, og Opinion gjennomførte våren 2023 en ny måling for å se på utviklingen innenfor de områdene man undersøkte i 2017.
Vi ser gjennom flere målinger at det er en større andel av befolkningen som sier de er DNT-medlemmer enn som faktisk betaler den årlige kontingenten. Dette bidrar til å øke troen på at taket på medlemsmassen ennå ikke er nådd, og at man skal ytterligere få flere turglade medlemmer i fremtiden.