Universitetet i Oslo og Kulturhistorisk museum stod overfor en utfordrende oppgave med å utforme det nye vikingmuseet på Bygdøy slik at det appellerte til målgruppen 10-13 år. Det var nødvendig å skape en engasjerende og pedagogisk opplevelse for denne aldersgruppen, samtidig som man trigger nysgjerrighet og læringslyst hos barn. Å forstå hva som virkelig engasjerte og fascinerte denne aldersgruppen var sentralt for å skape et vellykket museum.
For å håndtere denne utfordringen organiserte vi en omfattende forskningsmetodikk. Først organiserte vi minigrupper med målgruppen for å få innsikt i deres interesser og preferanser knyttet til vikinghistorien. Deretter gjennomførte vi etnografiske undersøkelser på andre museer for å observere hvordan barna interagerte med utstillinger og læringsressurser.
Resultatet av vår forskning var et sett med håndfaste analyseverktøy som gav dyp innsikt i målgruppens behov og ønsker. Basert på disse innsiktene utviklet vi konkrete anbefalinger for utforming av utstillinger, interaktive elementer og læringsressurser som ville engasjere og undervise barna på en meningsfull måte.
Vår tilnærming med minigrupper, fokusgrupper og etnografiske undersøkelser viste seg å være avgjørende for å forstå de subtile nyansene i målgruppens preferanser. Vikingtidsmuseet har nå et solid fundament basert på empiriske eksempler de kan bruke i et nytt fremtidig museum.
Dette prosjektet illustrerer effektiviteten av en forskningsbasert tilnærming til utforming av kulturelle institusjoner for spesifikke målgrupper.