Nyhet
9.2.2023
9.2.2023

3 av 4 tror dagligvarekjedene øker prisene mer enn nødvendig

Dette er en kommentar skrevet av
Tove Botnen
Markedsdirektør
Dette er en analyse skrevet av
Tove Botnen
Markedsdirektør
3 av 4 nordmenn (74 prosent) svarer at de tror matvarekjedene har økt prisene mer enn de trenger det siste året for å dekke de økte kostnadene. 17 prosent tror de har økt prisene like mye som de trenger, mens kun 2 prosent tror prisene er økt mindre enn matvarekjedene behøver for å dekke kostnadene.

3 av 4 nordmenn (74 prosent) svarer at de tror matvarekjedene har økt prisene mer enn de trenger det siste året for å dekke de økte kostnadene. 17 prosent tror de har økt prisene like mye som de trenger, mens kun 2 prosent tror prisene er økt mindre enn matvarekjedene behøver for å dekke kostnadene.

– Dette tyder på at en del nordmenn har lav tillitt til prisingen hos matvarekjedene. Det har vært diskutert mye at prisene øker, mens produktene blir mindre. Språkrådet kåret jo krympflasjon til årets ord i 2022. I tillegg har priser på en del enkeltvarer økt svært mye, som kan gjøre det krevende for forbrukerne å orientere seg, sier Tove Botnen, som er ansvarlig for Opinions samfunnsmonitor.

Det er noen variasjoner i oppfatning avhengig av hvor folk bor. I Nord-Norge oppgir 66 prosent at de tror matvarekjedene har økt prisene mer enn kostandene. På Vestlandet oppgir 8 av 10 (80 prosent) at de tror det samme.

Flere blant de på venstresiden i politikken tror matvareprisene har vært økt mer enn nødvendig, sammenligner med de som stemmer på partiene på høyresiden. 86 prosent blant de som stemte Arbeiderpartiet ved forrige valg tror prisene er økt mer enn kostnadene.

Halvparten av nordmenn handler mindre og rimeligere

52 prosent oppgir at de handler færre eller rimeligere varer enn de pleier å gjøre, på grunn av økte matpriser.

– Vi forventer at dette tallet vil øke fremover, nå som prisene har økt ytterligere. Dette vil nok føre til at folk vil handle mindre av varene som har økt mest i pris, mindre av luksusvarer og premiumprodukter. Vi dropper gjerne parmesanen på lørdagspizzaen. Vi forventer også at enda flere vil kjøpe kjedenes egne merkevarer som First price etc, varer som er nedsatt pga dato og tilbudsvarer, sier Tove Botnen.

– I samtaler med forbrukerne opplever vi også at folk er blitt mer opptatt av å kaste mindre mat. En av de mest nedlastede appene i kategorien «mat og drikke» er appen «Sulten». Denne appen hjelper nordmenn med å redusere matsvinnen, og en kan få anbefalinger til oppskrifter basert på hvilken mat en har i kjøleskapet. De økte prisene påvirker altså både hvordan vi handler, men også hvordan vi bruker den maten vi har handlet inn, fortsetter Botnen.

Nordmenn flest bruker mer penger på mat enn før

7 av 10 (69 prosent) svarer at de bruker mer penger på mat i dag sammenlignet med for ett år siden. 22 prosent bruker like mye. 9 prosent bruker mindre.

«Særlig de yngste bruker mer på mat nå, sammenlignet med for ett år siden. Blant de under 40 år oppgir 80 prosent at de bruker mer på mat nå.» Sier Tove Botnen.