Analyse
22.5.2023
22.5.2023

Fem ferske innsikter om norske forbrukertrender 2023-2025

Dette er en kommentar skrevet av
Ole Petter Nyhaug
Kreativ leder
Dette er en analyse skrevet av
Ole Petter Nyhaug
Kreativ leder
Utforsk fremtidens forbrukertrender i Norge med 'Consumer Stories 2023-2025' fra Opinion, din guide til forståelse av endringer i sosiale medier, AI, personlig økonomi og mer.

Vi rakk knapt å legge pandemien bak oss før nye kriser overtok: Russlands invasjon av Ukraina og standhaftig prisstigning gav norske forbrukere nye bekymringer. Likevel holder landets og husholdningenes økonomi koken. Hvilke trender vil prege norske forbrukere de neste årene? Consumer Stories 2023-2025 gir noen av svarene. 

Consumer Stories fra Opinion er det norske markedets mest kjente og mest brukte forbrukertrendrapport. Med kvalitative og kvantitative data i bunn dokumenterer vi syv aktuelle trendhistorier og syv langsiktige metatrender som former norske forbrukere de nærmeste årene. Vi oppsummerer de mest interessante funnene fra årets rapport i form av årets 10 nye innsikter. Her er en kort oversikt over fem av dem.  

FOMO til JOMO: Gi slipp og gå glipp

Stadig fler vil sette mobilen og sosiale medier på mute og finne glede i å la være å forholde seg til alt som skjer der. Skjermene stjeler tid, fokus og mental helse. Halvparten av alle nordmenn ønsker å redusere skjermtiden. 1 av 4 sier de unngår sosiale medier for å slippe presset om å få med seg «alt». Men lett er det ikke, mange trenger hjelp. Noen bruker apper for å slutte å bruke apper, andre oppsøker naturen, mediterer eller leser en god gammeldags bok. Folks forhold til mobilen og sosiale medier beveger seg fra nevrotisk FOMO (fear of missing out) til frigjørende JOMO (joy of missing out). 

AIkke for alle: AI skaper nye klasseskiller

Generativ AI - tenk Chat GPT og Midjourney - er i vinden. Kunstig intelligens gir mennesker superkrefter. Men ikke alle mennesker. De som evner å utnytte AI til sin fordel vil oppnå dramatisk prestasjonsforbedring i utdanning og arbeidsliv. Resten er bekymret, mange med god grunn. For bare to år siden var nordmenn positive til kunstig intelligens, men nå er skeptikerne i flertall.

Det kommende AI-klasseskillet vil skape vinnere og tapere i utdanning, arbeidsliv og ledelse. Og ingen rammes hardere enn de som trodde de var fremtiden: de kreative, kunnskapsproduserende og byråkratiske klassene. Mange vil oppleve at deres kompetanse blir marginalisert og oppgaver automatisert. AI blir for kunnskapsarbeidere hva automatisering ble for industriarbeidere. Men lastebilsjåføren, frisøren og snekkeren vil fortsatt bestå. Vi spår høyere status for den praktiske kompetansen som ikke lar seg erstatte av AI. 

Sportslig sparing: Personlig økonomi er den nye valutaen

Personlig økonomi trer fram som ny kulturell arena og underholdningskategori med bredt nedslagsfelt. Det er ingen ingen skam å handle på salg, tvert i mot: Nå er det trendy. Sosiale medier flommer over av smarte triks for bedret privatøkonomi, og mange gjenoppdager tilfredsstillelsen ved å gjøre smarte kjøp og unngå sløsing. Det går rett og slett sport i det. Personlig økonomi blir underholdning, drevet av inspirerende apper, motiverende influensere og nettsteder som samler gode deals. Naboer konkurrerer om å spare strøm, ungdom investerer i spekulative aksjer med drømmer om tidlig pensjon. Penger er gøy! For de smarte som følger med, er ikke belønningen bare good deals, men også good times

Stilling Influenser: Bedrifter ansetter egne påvirkere

Utviklingen går fra massemedier mot personlige medier. Vi knytter oss til mennesker, ikke merkevarer. Mange merkevarer jobber med influensere, men noen tar skrittet videre og ansetter sine egne. Se opp for «Påvirker» som egen stillingstittel. Influensere er effektive kanaler for informasjon, inspirasjon og påvirkning, spesielt mot unge. Men det handler ikke lenger bare om «rosabloggere». Influenserne har erobret nye arenaer (arbeidsliv, helse, økonomi) og nye målgrupper (familier, godt voksne). Samtidig er det risikabelt å samabarbeide med influensere. De kan trå feil og skade sponsorens omdømme. Derfor vil flere merkevarer velge å ta kontroll gjennom å utvikle eller ansette egne influensere, og integrere dem i kanal- og kommunikasjonsmiksen. 

Sosial resesjon: Vi trenger en sosial bootcamp

Folk er mer hjemme og tilbringer mindre tid sammen enn før pandemien. Noen holder seg hjemme for å spare penger, noen jobber på hjemmekontor, mens andre brukte pandemien til å skaffe seg nye vaner og interesser som erstatter de gamle. 4 av 10 nordmenn tilbringer mer tid alene nå enn før pandemien. Hele 1 av 4 kjenner ofte på sosial angst, ennå fler blant de unge. Mange av oss er rett og slett ute av sosial trening. Det krever innsats å finne tilbake til det sosiale livet slik det var. Likevel, det er ikke bare elendighet: Folk vil være sammen, men trenger hjelp til å komme i gang. Vi kan få en sosial rekyl drevet av konsepter, tjenester, ideer og produkter som hjelper folk å være sammen med folk. 

Der har du dem, en kort smakebit av fem av 10 nye innsikter vi beskriver og dokumenterer i årets rapport. De fem siste: Aldri si aldring; Virale vinnere; Mann 3.0; Grønne gulerøtter og Ekte ufiltrert.

Les mer eller bestill rapporten på www.consumerstories.no  

Artikkelen er tidligere delt på Strategi- og analyseforeningen sin nettside. Les artikkelen på nytt her.