Opinion utvikler mye nytt og spennende innen automatisering og bruk av kunstig intelligens. Samtidig skal vi også sørge for å levere viktige tradisjonelle og grunnleggende metoder som dekker innsiktsbehov om ditt marked og dine kunder – og gjøre dette enkelt, smart og kostnadseffektivt.
Markedsanalyser kjøpes mest av større virksomheter som har intern kompetanse og relativt gode budsjetter til slikt. For andre – gjerne mindre virksomheter som er i vekst eller som ønsker å tilpasse sine aktiviteter, produkter og tjenester bedre til sine målgrupper, kan det være vanskeligere å vite hvor man skal starte og hvordan man kan få dekket sitt innsiktsbehov.
Opinion har satt sammen noen av de viktigste innsiktsmodellene i en modulbasert løsning. Den dekker det aller meste en virksomhet har behov for for å forstå sitt marked og egen posisjon i dette markedet. At den er modulbasert betyr at du kan velge hvilke deler som skal være med.
For eksempel finnes det et komplett skjema som kun trenger noe tilpassing til aktuell virksomhet og bransje. Spørsmål som ikke skal med enkelt kan tas ut om det ikke er behov for dem.
Løsningen gir deg oversikt over kundene og markedet ditt. Den beskriver konkurrenter og markedsposisjoner, kundeatferd- og preferanser, prioriterer målgrupper og peker ut retninger for forbedring og vekst.
De strategiske og operasjonelle modellene er kraftfulle og intuitive verktøy som hjelper virksomheten med videre utvikling.
Opinion bistår med å velge de modellene som passer best til virksomhetens behov, og gir råd basert på resultatene.
Basis situasjonsanalyse gir et klart bilde av nå-situasjonen for merkevaren og/eller produktene i markedet, og gir svar på:
· hvor godt merkevaren er forankret i forbrukernes bevissthet
· merkevarens rekkevidde i markedet
· hvor mange som vurderer merkevaren i kjøpsprosessen, og hvem som er konkurrentene
· hvor mange som har merkevaren som sitt førstevalg, og hvem/hvor mange som velger konkurrerende produkter/tjenester
· markedsandeler og brukerprofil blant kundene
For å lykkes med markedsaktiviteterer dette sentrale forhold å ta hensyn til og følge med på.
Videre er det viktig å få god oversikt over hvordan kundene oppfatter selskapets attraktivitet, og å identifisere kundesegmenter for målrettede tiltak. Her kan Opinions konverteringsmodell hjelpe med innsikt for å øke selskapets markedsandel gjennom å forstå hvilke aktiviteter som skal til for å:
· beholde eksisterende kunder og forsterke lojalitet
· forstå markedspotensialet og muligheter for nysalg
· vite hva som skal til for å vinne tilbake tapte kunder
Der konverteringsmodellen gir et klart bilde av virksomhetens markedsposisjon fra et kundeperspektiv, vil posisjoneringsmodellen gi et tilsvarende godt bilde av virksomhetens posisjon i forhold til de viktigste konkurrentene.
Modellen viser hvor sterkt merkevaren er posisjonert i forhold til konkurrentene. Visualisert med relative styrker og svakheter for hver av de viktige driverne i kategorien.
Her benytter vi en metodikk som gjør at vi kan sammenligne aktørene uavhengig av om de har høy eller lav kjennskap i markedet. Dette er viktig fordi sterke merkevarer ofte vil dominere slike modeller. Dette betyr at selv mindre kjente merkevarer kan finne områder der de presterer bedre og bruke dette i markedsføringen for å styrke sin posisjon.
Egenskapene i posisjoneringsanalysen er rangert basert på en effektanalyse, slik at de øverste egenskapene i modellen er de som har størst betydning for valgene forbrukerne foretar.
Effektanalyse er et strategisk verktøy som hjelper virksomheten med å oppnå bedre resultat og konkurransefortrinn. Vi benytter avledet viktighet når vi setter opp en effektanalyse. Det vil si at vi ikke spør direkte om viktighet, men modellerer sammenhenger som viser hva som har stor og liten effekt på et ønsket resultat.
Vi benytter også effektanalyser for å identifisere hvilke egenskaper som er viktige for å tilfredsstille kundenes behov og hva som skal til for å øke salget. For eksempel via nye kanaler, målgrupper eller fra konkurrenter– i denne sammenheng er det vesentlig å avdekke hvordan interne innsatsfaktorer skal prioriteres.
Hvilke forbedringer og aktiviteter vil gi størst effekt?
Dette gir innsikt som kan brukes til:
· Forståelse av kritiske suksessfaktorer
· Innsikt for beslutningstaking
· Ressursallokering
· Prestasjonsforbedring
· Risikohåndtering
· Markedstilpasning
· Målsetting og oppfølging
· Konkurransedyktighet
Resultatene fra effektanalysen viser vi i en strategisk tiltaksmatrise, der vi ser effekt opp mot prestasjon. Det sentrale er å se hvilke områder som krever mer oppmerksomhet for forbedring, opp mot områder der virksomheten kun bør opprettholde sin konkurransefordel.
Ved tydelig å vise hvilke områder som ikke er like viktige for kundene, kan man unngå å bruke unødvendige ressurser på dem. Samlet sett gir dette et solid grunnlag for å ta veloverveide beslutninger om hvor man får mest igjen for å investere tid og penger.
Posisjoneringsanalyse og effektanalyse kan man gjerne ha med årlig, mens måltallene i basis situasjonsanalyse ofte oppdateres hyppigere avhengig av virksomhetens planlagte aktiviteter, konkurrentenes aktiviteter og markedets modenhet og utvikling generelt.
Den siste modulen i markedskartlegging er målgruppeanalyse. I arbeidet med de andre modulene vil man identifisere grupperinger av kunder eller segmenter som det er behov for å beskrive og forstå nærmere.
Opinions målgruppeanalyse gir deg muligheten til å forstå profilen til aktuelle målgrupper, basert på en rekke ferdigutviklede spørsmål. Vi har også mulighet til å sammenligne resultater med våre syndikerte undersøkelser (se under rapporter).
Mange virksomheter benytter mye av dette og har gjort det i mange år, men vi vet at det også finnes mange som har behov for en strukturert tilnærming til bedre innsikt i sitt marked og økt forståelse av behovene til eksisterende og mulige kunder.
Opinion Markedskartlegging er en tilpasset løsning til dette formålet. Ved bruk av denne og andre innsiktsmodeller fra Opinion får du et helhetlig bilde som vil drive virksomhetens vekst fremover.