Av Ola Gaute Aas Askheim
Hvordan i all verden gjennomfører du en merkestyrkeundersøkelse for et skimerke blant toppturentusiaster i sju ulike nasjonale markeder? Det var utfordringen Amer Sports ga oss på vegne av Atomic.
Trodde du at nordmenn er født med ski på bena og at alle nordmenn går og står på ski? Sannheten er at bare rundt en av fem har ski på bena i løpet av en vintersesong.
Det er omtrent samme andel i Sverige, men i Mellom-Europa er andelen på noen få prosent av befolkningen, og av disse er det igjen bare noen få som driver med topptur eller går på ski utenfor løypenettet.
Med andre ord: En skikkelig jakt på den berømt nåla i den like berømte høystakken!
Noe representativt utvalg var det derfor bare å glemme. Her måtte vi legge vitenskapsteori og tradisjonelle metoder for utvalgstrekking til side, og konsentrere oss om å få inn et så stort antall personer i målgruppen som mulig.
Ved hjelp av en snedig sosiale-medier-strategi klarte vi å gjennomføre over 5000 intervjuer fordelt på sju land i løpet av noen hektiske ettervinteruker!
At prosjektet ble vellykket er ingen overdrivelse, og glade og stolte kunne vi levere ferdig rapport til oppdragsgiver i begynnelsen av juni.
Fredrik Mandt som er Brand Marketing Manager for Atomic Europa sier: «Opinion fikk en skikkelig utfordring av oss med tanke på å nå en veldig definert målgruppe med et begrenset budsjett. På svært kort tid fikk vi data og analyser i alle de sju markedene. Spesielt morsomt å følge denne prosessen som delaktig kunde i et prosjekt som definitivt ikke var A4.»
Om du lurer på noe mer rundt dette prosjektet er det bare å ta kontakt med Ola Gaute her!