Nyhet
25.4.2025
25.4.2025

CCI april 2025: Et urolig 2025 har sendt forbrukertilliten til nye lave nivåer

Dette er en kommentar skrevet av
Henrik Høidahl
Seniorrådgiver og fagsjef
Dette er en analyse skrevet av
Henrik Høidahl
Seniorrådgiver og fagsjef
Internasjonal handelspolitisk uro fører til ytterligere svekket tro på norsk økonomi. I april er CCI på minus 20,3 poeng, viser årets fjerde måling fra Opinion. Forbrukertilliten har ikke vært så lav siden desember 2023.

Forbrukertillitsindeksen (CCI) har falt markant utover våren i takt med økende global handelspolitisk uro og utsikter til færre rentekutt i år enn antatt. I april er CCI på minus 20,3 poeng, viser årets fjerde måling fra Opinion. Nedgangen fra mars er ikke statistisk sikker, men fallet er helt tydelig siden målingene i januar og februar. Forbrukertilliten har ikke vært så lav siden desember 2023. Med CCI over 0, kan vi si at forbrukerne i overveiende grad venter sterkere økonomi. Er den under 0, venter de i overveiende grad svakere økonomi.

- Global handelspolitisk uro, store svingninger i olje- og gassprisene og svekkelse av den norske kronen har skapt stor usikkerhet i finansmarkedene og blant forbrukerne. Hyppige utspill fra politiske myndigheter i USA og en opptrapping av handelskrigen med varsler om nye tollsatser har de siste månedene ligget som et bakteppe for mye av det som påvirker forbrukertilliten og indikatoren knyttet til troen på norsk økonomi om 12 måneder spesielt, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion.

- Situasjonen viser en kompleks og utfordrende økonomisk virkelighet, samt psykologiske faktorer som påvirker forbrukernes tillit til landets og husholdningens økonomi, sier Høidahl.

- I april er det indikatoren som sier noe om nordmenns tro på norsk økonomi om 12 måneder, sammenlignet med i dag, som faller tydeligst. Dette er nå den svakeste av de fire indikatorene som utgjør den samlede forbrukertillitsindeksen, og det er indikatoren som så langt har falt mest i 2025.

- I april er det 56 prosent som tror landets økonomi vil være dårligere om ett år, sammenlignet med i dag. Det går ikke overraskende et skille mellom før og etter innsettelse av ny politisk administrasjon i USA, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion.

- Årets første måling i januar viste en opptur fra målingene i 2024. Da var det 34 prosent som oppga at de trodde landets økonomi ville være bedre om 12 måneder. I april har andelen falt til 13 prosent. I januar var det 26 prosent som trodde at den ville være dårligere. I april er det 56 prosent som tror landets økonomi vil være dårligere om ett år, sammenlignet med i dag. Det går ikke overraskende et skille mellom før og etter innsettelse av ny politisk administrasjon i USA, sier Henrik Høidahl.

- Andelen som tror at husholdningens økonomiske situasjon vil være bedre om 12 måneder, har falt fra 31 prosent i januar til 21 prosent i april. 37 prosent tror nå at den økonomiske situasjonen vil være dårligere om 12 måneder, mot 23 prosent i januar. Et avlyst rentekutt i mars, forventninger til færre rentekutt og børsuro bidrar til at også denne indikatoren er svekket de siste månedene.

Les mer om forbrukertillitsindeksen (CCI) og se tidligere målinger og historisk data her.

Undersøkelsen for oktober er gjennomført mellom 8. – 14.april i et landsrepresentativt utvalg på 1000 personer over 18 år. Neste CCI-måling publiseres fredag 30. mai.

Om CCI:

ConsumerConfidence Index Indeksen (CCI) er et anerkjent internasjonalt mål på forbrukernes tillit. Det brukes i alle EU-land.

Beregningsmetode:

CCI er et gjennomsnitt avforbrukernes vurdering av 1) husholdningens økonomi nå og 2) om 12 måneder, forventninger til 3) landets økonomi om 12 måneder og 4) husholdningens kjøp av større forbruksgoder om 12 måneder.

Hver delindeks er slik at tallet er 100 hvis alle venter sterk positiv endring, og minus 100 hvis alle venter sterk negativ endring. Hvis alle venter ingen endring blir tallet lik 0. Med CCI over 0, kan vi si at forbrukerne i overveiende grad venter sterkere økonomi. Hvis CCIer under 0, venter de i overveiende grad svakere økonomi.

ForbrukerMeteret™:

ForbrukerMeteret™ kjøres månedlig som en web-omnibus og kartlegger forbrukernes tillit og forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsmarkedet, planer for forbruk og sparing og andre spørsmål knyttet til forbruk og økonomi. Resultatene er basert på månedlige landsrepresentative utvalg (1000 intervjuer).