Nyhet
13.12.2024
13.12.2024

CCI desember 2024: Markant nedgang i forbrukertilliten mot slutten av året

Dette er en kommentar skrevet av
Henrik Høidahl
Seniorrådgiver og fagsjef
Dette er en analyse skrevet av
Henrik Høidahl
Seniorrådgiver og fagsjef
Opplevelsen av 2024 ble ikke den oppturen mange forventet eller ble forespeilet. I desember er forbrukertillitsindeksen (CCI) på minus 16,3 poeng. Det er det nest laveste som er målt i år.

Forbrukertillitsindeksen (CCI) er på minus 16,3 poeng i desember, viser årets siste måling fra Opinion. Det er det nest laveste nivået i år. Kun i januar var den lavere. Fallet siden oktober har vært markant. CCI har vært historisk lav siden våren 2022. Bunnpunktet ble målt i oktober 2022. Situasjonen har bedret seg siden da, men fortsatt er det flere i befolkningen som tror at husholdningens og landets økonomi vil være dårligere enn bedre om 12 måneder. En CCI lavere enn 0 indikerer at vi i overveiende grad venter svakere økonomi.

- Vi gikk inn i 2024 med en markant bedring av forbrukertilliten sammenlignet med 2023 og 2022. Det skjedde samtidig med at både ledende politikere og økonomer tegnet et lysere bilde av 2024, med nedgang i prisstigning, lavere boliglånsrente, reallønnsvekst og en bedre hverdagsøkonomi. Vi går ut av 2024 med at flere av de faktiske økonomiske indikatorene er bedre enn ved inngangen til 2024, men folks opplevelse av egen og landets økonomi er i liten grad styrket siden januar, snarere tvert imot, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion.

- I desember er det 31 prosent som tror at husholdningens økonomi vil være litt eller mye dårligere om ett år, sammenlignet med i dag. Dette er samme andel som i januar. 23 prosent tror nå at den vil være litt eller mye bedre. I januar var det 26 prosent som trodde den vil være litt eller mye bedre om ett år, sier Henrik Høidahl.

Vi går ut av 2024 med at flere av de faktiske økonomiske indikatorene er bedre enn ved inngangen til 2024, men folks opplevelse av egen og landets økonomi er i liten grad styrket siden januar, snarere tvert imot, sier Henrik Høidahl.

- Om vi ser på troen på landets økonomi om 12 måneder, sammenlignet med i dag, er det i desember 39 prosent som tror at den vil være litt eller mye dårligere. Det er en økning på tre prosentpoeng fra januar i år. Andelen som tror at Norges økonomi vil være litt eller mye bedre om 12 måneder faller fra 30 prosent i januar til 23 prosent i målingen i desember.

- Faktorene som påvirker nordmenns oppfatning av egen og landets økonomi er kompleks og ikke alltid direkte koblet til de faktiske økonomiske indikatorene. Et forventningsgap kan være én forklaringsfaktor. Hvis forbedringene ikke samsvarer med forventningene, kan det føre til skuffelse og en følelse av at situasjonen ikke er så bra som den burde være. For eksempel ble det ingen nedsettelse av styringsrenta i år, påpeker Henrik Høidahl i Opinion.

- Usikkerhet om fremtidige hendelser og mediefokus kan også skape en følelse av usikkerhet som påvirker oppfatningen av økonomien. Dessuten kan personlige opplevelser av kostnadsøkninger og dårligere råd overskygge de generelle økonomiske forbedringene.

Les mer om forbrukertillitsindeksen (CCI) og se tidligere målinger og historisk data her.

Undersøkelsen for oktober er gjennomført 26. november - 2. desember i et landsrepresentativt utvalg på 1007 personer over 18 år. Neste CCI-måling publiseres fredag 31. januar.

Om CCI:

ConsumerConfidence Index Indeksen (CCI) er et anerkjent internasjonalt mål på forbrukernes tillit. Det brukes i alle EU-land.

Beregningsmetode:

CCI er et gjennomsnitt avforbrukernes vurdering av 1) husholdningens økonomi nå og 2) om 12 måneder, forventninger til 3) landets økonomi om 12 måneder og 4) husholdningens kjøp av større forbruksgoder om 12 måneder.

Hver delindeks er slik at tallet er 100 hvis alle venter sterk positiv endring, og minus 100 hvis alle venter sterk negativ endring. Hvis alle venter ingen endring blir tallet lik 0. Med CCI over 0, kan vi si at forbrukerne i overveiende grad venter sterkere økonomi. Hvis CCIer under 0, venter de i overveiende grad svakere økonomi.

ForbrukerMeteret™:

ForbrukerMeteret™ kjøres månedlig som en web-omnibus og kartlegger forbrukernes tillit og forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsmarkedet, planer for forbruk og sparing og andre spørsmål knyttet til forbruk og økonomi. Resultatene er basert på månedlige landsrepresentative utvalg (1000 intervjuer).