Nyhet
28.2.2025
28.2.2025

CCI februar 2025: Fall i forbrukertilliten i februar etter sterk oppgang i januar

Dette er en kommentar skrevet av
Henrik Høidahl
Seniorrådgiver og fagsjef
Dette er en analyse skrevet av
Henrik Høidahl
Seniorrådgiver og fagsjef
Nyttårsoptimismen fra januar har avtatt, men CCI er markert høyere enn i 2024. Forbrukertillitsindeksen (CCI) for februar er på minus 9,5 poeng. Siden forrige måling i januar har USA fått en president Trump som har snudd opp ned på USAs forhold til resten av verden og skapt økt handelspolitisk uro.

Forbrukertillitsindeksen (CCI) for februar er på minus 9,5 poeng, mot minus 5,4 poeng i januar, viser årets andre forbrukertillitsmåling fra Opinion. Oppsvinget i forbrukertillit fra desember til januar var rekordstort. Med unntak av forrige måling, må vi tilbake til målingenf ør Russlands fullskalainvasjon av Ukraina i februar 2022 for å finne en høyere CCI enn vi ser nå i februar. Gjennomsnittet av de to første målingene i år er minus 7,5 poeng, mot minus 17 poeng for gjennomsnittet av samme periode i fjor. I januar og februar 2023 var gjennomsnittet minus 27 poeng.

- Nyttårsoptimismen vi så i januar har avtatt noe. Det er utviklingen internasjonalt, og særlig den påvirkningen den har på nordmenns tro på landets økonomi om 12 måneder, som trekker hovedindikatoren ned i februar. Siden forrige måling i januar har USA fått en president Trump som har snudd opp ned på USAs forhold til resten av verden og skapt økt handelspolitisk uro. Tollmurer og en internasjonal handelskrig kan få konsekvenser for norske forbrukere. Den usikkerheten ser vi nok i tallene knyttet til troen på både landets og husholdningens økonomi, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion.

- Situasjonen er motsatt denne måneden. I februar er det 27 prosent som tror at Norges økonomi vil være litt eller mye bedre om 12 måneder, sammenlignet med i dag. Det er ned åtte prosentpoeng fra januar. 35 prosent tror den vil være dårligere, mot 26 prosent i januar.

- 30 prosent tror at husholdningens økonomi vil være litt eller mye bedre om ett år, mot 32 prosent i januar. 28 prosent tror den vil være dårligere, opp fem prosentpoeng fra januar.

Tollmurer og en internasjonal handelskrig kan få konsekvenser for norske forbrukere. Den usikkerheten ser vi nok i tallene knyttet til troen på både landets og husholdningens økonomi, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion.

- Prisveksten har avtatt, det forventes høyere lønnsvekst og lavere boliglånsrenter det kommende året. Det har ført forbrukertilliten til et vesentlig høyere nivå i årets to første måneder enn den har vært de tre siste årene. Også kjøpsindeksen, som sier noe om sannsynligheten for å kjøpe større forbruksgoder, bil, bolig og oppussing kommende 12 måneder er i januar og februar på sitt høyeste nivå siden før Russlands angrepskrig mot Ukraina. Disse fire indikatorene måles parallelt med forbrukertilliten, sier Henrik Høidahl.

- Det er fortsatt flere pessimister enn optimister. Selv om forbrukertilliten har fått seg et kraftig og etterlengtet løft i 2025, er det fortsatt mye usikkerhet å spore i en uforutsigbar verden. De internasjonale handels- og sikkerhetspolitiske utfordringene har økt og vil potensielt påvirke også norske forbrukere og bedrifter negativt, sier Høidahl i Opinion

Les mer om forbrukertillitsindeksen (CCI) og se tidligere målinger og historisk data her.

Undersøkelsen for oktober er gjennomført 11. januar - 17. januar i et landsrepresentativt utvalg på 1000 personer over 18 år. Neste CCI-måling publiseres fredag 28. mars.

Om CCI:

ConsumerConfidence Index Indeksen (CCI) er et anerkjent internasjonalt mål på forbrukernes tillit. Det brukes i alle EU-land.

Beregningsmetode:

CCI er et gjennomsnitt avforbrukernes vurdering av 1) husholdningens økonomi nå og 2) om 12 måneder, forventninger til 3) landets økonomi om 12 måneder og 4) husholdningens kjøp av større forbruksgoder om 12 måneder.

Hver delindeks er slik at tallet er 100 hvis alle venter sterk positiv endring, og minus 100 hvis alle venter sterk negativ endring. Hvis alle venter ingen endring blir tallet lik 0. Med CCI over 0, kan vi si at forbrukerne i overveiende grad venter sterkere økonomi. Hvis CCIer under 0, venter de i overveiende grad svakere økonomi.

ForbrukerMeteret™:

ForbrukerMeteret™ kjøres månedlig som en web-omnibus og kartlegger forbrukernes tillit og forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsmarkedet, planer for forbruk og sparing og andre spørsmål knyttet til forbruk og økonomi. Resultatene er basert på månedlige landsrepresentative utvalg (1000 intervjuer).