Nyhet
30.8.2024
30.8.2024

CCI juli og august 2024: Stabil forbrukertillit gjennom sommeren

Dette er en kommentar skrevet av
Henrik Høidahl
Seniorrådgiver og fagsjef
Dette er en analyse skrevet av
Henrik Høidahl
Seniorrådgiver og fagsjef
Forbrukertilliten (CCI) i befolkningen har holdt seg stabil gjennom sommermånedene. Fremtidstroen siden i vinter er styrket, men mange er fortsatt usikre på den økonomiske situasjonen fremover.

Etter at forbrukertillitsindeksen (CCI) økte markant fra april til mai, har den holdt seg relativ stabil. I august er indeksen på minus 14,3 poeng, mot minus 12,8 poeng i juli og juni, viser augustmålingen fra Opinion. Endringen siden juni og juli er innenfor feilmarginen. Med en CCI på over null poeng, kan vi si at forbrukerne i overveiende grad venter sterkere økonomi. Hvis CCI er under null, venter de i overveiende grad svakere økonomi.

- Til tross for at forbrukertilliten har stabilisert seg på et høyere nivå utover våren og sommeren, må det bemerkes at den fortsatt er historisk lav. Det har imidlertid vært en positiv trend siden slutten av fjoråret, selv om kurvene svinger noe. Det er flere som oppgir at husholdningens økonomi er bedre i dag enn for ett år siden, og det er stadig flere som tror at både egen og landets økonomi vil være bedre om 12 måneder. Vesentlig flere sier også at de vil bruke mer penger til innkjøp av større forbruksgoder i de kommende 12 månedene, sammenlignet med de siste 12 månedene. Det er interessante signaler til både myndigheter og næringslivet, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion.

- Fremtidstroen er styrket, men mange er fortsatt usikre på hva det neste året vil bringe. I august er det 26 prosent i befolkningen over 18 år som oppgir at de tror at husholdningens økonomi vil være litt eller mye bedre om 12 måneder. Det er åtte prosentpoeng høyere enn desember i fjor. Vi merker oss at det fortsatt er omtrent like mange som tror at husholdningens økonomi vil være litt eller mye dårligere om 12 måneder. 41 prosent tror den vil være uendret fra i dag. Det er med andre ord et betydelig antall forbrukere – og velgere – som venter på bedre økonomiske tider, påpeker Henrik Høidahl.

Til tross for at forbrukertilliten har stabilisert seg på et høyere nivå utover våren og sommeren, må det bemerkes at den fortsatt er historisk lav. Det har imidlertid vært en positiv trend siden slutten av fjoråret, selv om kurvene svinger noe, sier Henrik Høidahl.

- Det er også knyttet usikkerhet til når det første rentekuttet fra Norges Bank kommer, noe som påvirker nordmenns syn på egen økonomi det kommende året. Tall fra SSB viser at 70 prosent av boligeiere har boliglån knyttet til boligen de bor i. Én av tre har lån på over to millioner kroner. Opinions augustmåling viser at én av fire tror at boliglånsrenta vil være litt eller mye høyere om 12 måneder, sammenlignet med i dag, mot så mange som tre av fire for ett år siden. 40 prosent tror den vil være litt eller mye lavere, mot kun ti prosent for ett år siden.

Les mer om forbrukertillitsindeksen (CCI) og se tidligere målinger og historisk data her.

Undersøkelsen for august er gjennomført 13. – 19. august i et landsrepresentativt utvalg på 1025 personer over 18 år. Neste CCI-måling publiseres fredag 27. september.

Om CCI:

ConsumerConfidence Index Indeksen (CCI) er et anerkjent internasjonalt mål på forbrukernes tillit. Det brukes i alle EU-land.

Beregningsmetode:

CCI er et gjennomsnitt avforbrukernes vurdering av 1) husholdningens økonomi nå og 2) om 12 måneder, forventninger til 3) landets økonomi om 12 måneder og 4) husholdningens kjøp av større forbruksgoder om 12 måneder.

Hver delindeks er slik at tallet er 100 hvis alle venter sterk positiv endring, og minus 100 hvis alle venter sterk negativ endring. Hvis alle venter ingen endring blir tallet lik 0. Med CCI over 0, kan vi si at forbrukerne i overveiende grad venter sterkere økonomi. Hvis CCIer under 0, venter de i overveiende grad svakere økonomi.

ForbrukerMeteret™:

ForbrukerMeteret™ kjøres månedlig som en web-omnibus og kartlegger forbrukernes tillit og forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsmarkedet, planer for forbruk og sparing og andre spørsmål knyttet til forbruk og økonomi. Resultatene er basert på månedlige landsrepresentative utvalg (1000 intervjuer).