Nyhet
29.11.2024
29.11.2024

CCI november 2024: Ny nedtur for troen på egen økonomi

Dette er en kommentar skrevet av
Henrik Høidahl
Seniorrådgiver og fagsjef
Dette er en analyse skrevet av
Henrik Høidahl
Seniorrådgiver og fagsjef
Forbrukertilliten har ikke fått noe løft gjennom året 2024. Forbrukertillitsindeksen (CCI) for november er på minus 15,8 poeng og det er en ny nedtur for troen på egen økonomi nå og om 12 måneder.

Forbrukertillitsindeksen (CCI) er på minus 15,8 poeng i november, mot minus 12,8 poeng i oktober, viser november-målingen til Opinion. Det er det laveste nivået siden desember i fjor, da den var på minus 25,6 poeng. Året ble innledet med et markant oppsving i forbrukertilliten, og den fortsatte å stige moderat utover våren, riktignok fra historisk lave nivåer.

Mens CCI-gjennomsnittet i 2023 var minus 23,8 poeng, er det etter elleve måneder i år på minus 14,2 poeng. Med CCI over 0 poeng, kan vi si at forbrukerne i overveiende grad venter sterkere økonomi. Hvis CCI er under 0, venter de svakere økonomi

De fire indikatorene som utgjør forbrukertillitsindeksen er lavere i oktober enn i november, men nedgangen for tre av dem er innenfor den statistiske feilmarginen.

- Størst er nedgangen for indikatoren knyttet til hvordan vi ser på husholdningens økonomi, sammenlignet med for 12 måneder siden. Det er 48 % i befolkningen som oppgir at husholdningens økonomi er litt eller mye dårligere nå enn for ett år siden, opp tre prosentpoeng fra oktober. 14 % svarer at økonomien er litt eller mye bedre, ned fire prosentpoeng fra oktober, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion.

- Fallende inflasjon og reallønnsvekst i år har bidratt til at denne indikatoren ligger på et høyere nivå i 2024 enn i 2023. Men mange har over tid hatt høye utgifter på boliglånet og opplever at prisnivået er høyt. Det har satt privatøkonomien under press. Den psykologiske faktoren knyttet til synet på egen økonomi skal heller ikke undervurderes. Oppfatningen vår kan påvirkes av mediedekningen eller generell pessimisme i samfunnet, uavhengig av faktiske økonomiske indikatorer, sier Henrik Høidahl i Opinion.

Den psykologiske faktoren knyttet til synet på egen økonomi skal heller ikke undervurderes. Oppfatningen vår kan påvirkes av mediedekningen eller generell pessimisme i samfunnet, uavhengig av faktiske økonomiske indikatorer, sier Henrik Høidahl.

- Troen på en lysere økonomisk fremtid lar også vente på seg. Indikatoren som sier noe om troen på husholdningens økonomi om 12 måneder, sammenlignet med i dag, er på sitt laveste nivå siden januar. Det er 31 % i befolkningen som tror at husholdningens økonomi vil være litt eller mye dårligere om 12 måneder, opp tre prosentpoeng fra oktober. 24 % tror at økonomien vil være litt eller mye bedre, ned to prosentpoeng fra oktober.

- Også denne indikatoren ligger på et høyere nivå i 2024 enn i 2023, men det fortsatt flere som tror at husholdningens økonomi vil være dårligere enn bedre om 12 måneder. Slik har det vært siden januar 2022. Denne situasjonen, sammen med en uro på vegne av landets økonomi, sier noe om den rådende stemningen i samfunnet over lang tid.

Les mer om forbrukertillitsindeksen (CCI) og se tidligere målinger og historisk data her.

Undersøkelsen for november er gjennomført 12-18. november i et landsrepresentativt utvalg på 1001 personer over 18 år. Neste CCI-måling publiseres fredag 13.desember.

Om CCI:

ConsumerConfidence Index Indeksen (CCI) er et anerkjent internasjonalt mål på forbrukernes tillit. Det brukes i alle EU-land.

Beregningsmetode:

CCI er et gjennomsnitt avforbrukernes vurdering av 1) husholdningens økonomi nå og 2) om 12 måneder, forventninger til 3) landets økonomi om 12 måneder og 4) husholdningens kjøp av større forbruksgoder om 12 måneder.

Hver delindeks er slik at tallet er 100 hvis alle venter sterk positiv endring, og minus 100 hvis alle venter sterk negativ endring. Hvis alle venter ingen endring blir tallet lik 0. Med CCI over 0, kan vi si at forbrukerne i overveiende grad venter sterkere økonomi. Hvis CCIer under 0, venter de i overveiende grad svakere økonomi.

ForbrukerMeteret™:

ForbrukerMeteret™ kjøres månedlig som en web-omnibus og kartlegger forbrukernes tillit og forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsmarkedet, planer for forbruk og sparing og andre spørsmål knyttet til forbruk og økonomi. Resultatene er basert på månedlige landsrepresentative utvalg (1000 intervjuer).