Nyhet
27.9.2024
27.9.2024

CCI september 2024: Markant høyere forbrukertillit nå sammenlignet med høsten 2023

Dette er en kommentar skrevet av
Henrik Høidahl
Seniorrådgiver og fagsjef
Dette er en analyse skrevet av
Henrik Høidahl
Seniorrådgiver og fagsjef
Forbrukertillitsindeksen ligger fortsatt på et lavt nivå, men den er markant høyere enn for ett år siden, viser Opinions siste CCI-måling.

Forbrukertillitsindeksen (CCI) er på minus 13,0 poeng i september, mot minus 14,3 poeng i august, viser september-målingen til Opinion. For ett år siden var indeksen på minus 19,8 poeng. Den er 12,6 poeng høyere enn i desember. Målingen er gjennomført i et landsrepresentativt utvalg der 1060 nordmenn har svart. Med en CCI på over null poeng, kan vi si at forbrukerne i overveiende grad venter sterkere økonomi. Hvis CCI er under null, venter de i overveiende grad svakere økonomi.

- Det siste halvåret har forbrukertilliten stabilisert seg på et markant høyere nivå enn høsten og vinteren i fjor. På den annen side er den fortsatt historisk lav, og det har vært små bevegelser i forbrukertilliten de siste månedene til tross for utsikter til lysere økonomiske tider i 2025. Fortsatt trange tider for mange og nye varsler om at det vil ta tid før boliglånsrentene settes ned, og ikke minst når effekten av den slår inn, gjør at et flertall tror at egen økonomi vil være uendret eller dårligere om ett år, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion.

Optimismen har steget i befolkningen, men det er fortsatt et mindretall som tror på bedre økonomiske tider, sier Henrik Høidahl.

- Det er nå 26 prosent som tror at husholdningens økonomi vil være litt eller mye bedre om ett år. 41 prosent tror at den vil være uendret, mens 28 prosent tror økonomien vil være litt eller mye dårligere. Ser vi på tallene fra desember i fjor, målingen før statsminister Jonas Gahr Støre i sin nyttårstale sa at vi nærmer oss et vendepunkt i økonomien, der prisveksten avtar og rentene kan settes ned, var det 18 prosent som trodde på bedre økonomi ett år frem i tid, 37 prosent trodde den ville være uendret, mens 39 prosent trodde denne ville være dårligere. Optimismen har steget i befolkningen, men det er fortsatt et mindretall som tror på bedre økonomiske tider.

- Indikatoren som sier noe om troen på landets økonomi om 12 måneder, sammenlignet med i dag, er den som øker mest fra august til september. Den er på sitt høyeste nivå siden mai. To ganger tidligere i år har den vært høyere, så det er ikke snakk om en stigende trend i år. Sammenlignet med fjoråret ligger denne tillitsindikatoren derimot på et vesentlig høyere nivå. Pilene har samlet sett pekt oppover, men ikke så bratt eller raskt som noen skulle ønske, sier Henrik Høidahl i Opinion.

Les mer om forbrukertillitsindeksen (CCI) og se tidligere målinger og historisk data her.

Undersøkelsen for august er gjennomført 10. – 16. september i et landsrepresentativt utvalg på 1060 personer over 18 år. Neste CCI-måling publiseres fredag 25. oktober.

Om CCI:

ConsumerConfidence Index Indeksen (CCI) er et anerkjent internasjonalt mål på forbrukernes tillit. Det brukes i alle EU-land.

Beregningsmetode:

CCI er et gjennomsnitt avforbrukernes vurdering av 1) husholdningens økonomi nå og 2) om 12 måneder, forventninger til 3) landets økonomi om 12 måneder og 4) husholdningens kjøp av større forbruksgoder om 12 måneder.

Hver delindeks er slik at tallet er 100 hvis alle venter sterk positiv endring, og minus 100 hvis alle venter sterk negativ endring. Hvis alle venter ingen endring blir tallet lik 0. Med CCI over 0, kan vi si at forbrukerne i overveiende grad venter sterkere økonomi. Hvis CCIer under 0, venter de i overveiende grad svakere økonomi.

ForbrukerMeteret™:

ForbrukerMeteret™ kjøres månedlig som en web-omnibus og kartlegger forbrukernes tillit og forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsmarkedet, planer for forbruk og sparing og andre spørsmål knyttet til forbruk og økonomi. Resultatene er basert på månedlige landsrepresentative utvalg (1000 intervjuer).