Nyhet
21.2.2025
21.2.2025

Fire trender markedsførere må følge med på i 2025

Dette er en kommentar skrevet av
Christina "Titti" Smitt
Seniorrådgiver
Dette er en analyse skrevet av
Christina "Titti" Smitt
Seniorrådgiver
Hvilke trender vil forme markedsføringsåret 2025? Det var temaet på frokostseminar hos Opinion der Christina Smitt i Opinion og Ellen Bergene-Engen fra Markedssjefene presenterte innsikt fra rapporten Markedsføringstrender 2025. Her er fire trender som blir viktig for markedsførere i år.

Når billig blir dyrt - Hvordan fremstå som en seriøs aktør i markedet?

Forbrukertillitsindeksen (CCI) styrket seg betydelig i januar, og ikke siden Russlands invasjon av Ukraina i februar 2022 har forbrukerne hatt større tro på egen og landets økonomi. Etter en lengre periode med svært lav forbrukertillit er dette gode nyheter for markedsførere.

Dårlige økonomiske tider har gitt plattformen Temu og flere AI-genererte nettbutikker enorm vekst. Mange er skeptiske til "luretilbud" og uetiske modeller, men fristes likevel av de lave prisene. Postnord rapporterer at Temu står for 15 prosent av norsk netthandel.

Samtidig er stadig flere oppmerksomme på ulempene ved fast fashion og risikoen ved AI-genererte nettbutikker. Mange har erfart at produkter til usannsynlig lave priser ofte har dårlig kvalitet, ubehagelig passform eller feil størrelse. I tillegg kan lave priser være en indikasjon på problematiske produksjonsforhold, bruken av skadelige kjemikalier og store CO2-utslipp knyttet til transport. I slike tilfeller blir "billig" fort dyrt.

Utfordringen for seriøse aktører er å skille seg ut i et stadig mer komplisert konkurransebilde. AI-teknologi gjør det enklere for useriøse aktører å etablere seg i det norske markedet med minimalt av investeringer. Derfor er det avgjørende at forbrukere klarer å skille mellom ekte norske nettbutikker og de som kun utgir seg for å være det.

For å fremstå som en seriøs aktør, er det viktig å bygge tillit hos forbrukerne. Bruk klart og korrekt språk, sett realistiske priser som reflekterer produktkvaliteten, og sørg for at kontaktinformasjon og kjente betalingsløsninger er tilgjengelig. Bruk også ekte bilder av produkter. I et stadig mer komplekst marked bør seriøse merkevarer forsikre forbrukerne om kvalitet og trygghet. Ved å investere i pålitelighet og kundeverdi, kan seriøse aktører skape varige kunderelasjoner og styrke sin markedsposisjon. Sats på kvalitet og å være transparens i møte med useriøse aktører.

AI og mennesket: fremtidens power couple

Kombinasjonen av AI og mennesket vil forme markedsføringen fremover. AI-verktøy gjør kreativitet tilgjengelig for alle, noe som øker konkurransen i markedet. Kreativitet i kombinasjon med god målgruppeinnsikt er avgjørende for å utvikle innhold som både er relevant og engasjerende.

For Generasjon Z er brukeropplevelsen selve merkevaren. Utnytt AI for å skape en god brukeropplevelsen. AI kan forbedre brukeropplevelsen ved å tilby personlig tilpassede, engasjerende og effektive interaksjoner, som igjen kan øke kundetilfredsheten. Det er likevel viktig å passe på at kvaliteten på innholdet står til forventningene til målgruppen og at innholdet er troverdig.

Bruken av stemmesøk øker. Nå bruker 27 prosent av verdens befolkning stemmesøk og det blir derfor viktig å forstå hvordan man kan tilpasse nettsidens innhold med en samtalevennlig strategi. Bruk AI til å optimalisere for stemmesøk, det kan være avgjørende for bedriftens synlighet i fremtiden.  

Samfunnet preges av økende skepsis og at det stadig blir vanskeligere å skille ekte fra uekte. 52 prosent av unge sier at de ikke kan stole på informasjon fra AI, selv om 70 prosent oppgir at de bruker ChatGPT (UNG2025). Merkevarer må jobbe for å oppnå tillit og troverdighet blant forbrukere.

Menneskelig interaksjon blir også mer unikt og verdifullt. Merkevarer som investerer i ekspertise og bygger sterke relasjoner med kunder, vil derfor ha konkurransefortrinn. Lever på ekspertise, autoritet og troverdighet. Bruk AI for å skape fantastiske brukeropplevelser, men ha med den menneskelige kontakten og kreativiteten.

Treff blink med riktig kanalvalg

Hvilke kanaler og plattformer målgruppene bruker er stadig i utvikling, og det er viktig for markedsførere å holde seg oppdatert for å nå målgruppen effektivt. For å lykkes med kanalvalg er det avgjørende å gjøre grundig forarbeid, bli kjent med målgruppen og hvilke medier de benytter mest. Denne innsikten kan brukes til å nå målgruppen på riktig sted og til riktig tid. Det er også viktig å holde seg oppdatert på nye plattformer, aktører og konkurrenter.

Innsikt fra Consumer Stories viser at det er mer likheter og mer kontakt mellom generasjoner nå enn tidligere. Sats heller på å bygge målgrupper basert på identitet, verdier og holdninger. Finn felles verdier mellom generasjonene og bryt stereotypiene.

Mange fokuserer på de yngre segmentene i markedsføringen, og overser seniorene. De eldre har bedre økonomi og helse enn tidligere og blir stadig flere. En av fire innbyggere vil være over 67 år innen 2050 (SSB). Det kan derfor være en gullgruve å vende markedsføringen mer mot de eldre.

Gjør godt forarbeid med å forstå målgruppene, tilpass budskapet og vær tilstede i flere kanaler.

Frigjørelsen fra digitale fotlenker - Forbruker ønsker seg en digital detox

44 prosent i Norge er plaget av ensomhet (SSB). Nivået er stabilt, men det er mer av den negative ensomheten og skjermen har mye av skylda. I både UNG2025 og Consumer Stories finner vi en økende trend blant forbrukere som ønsker å redusere skjermtiden. 43 prosent av respondentene oppgir at de aktivt prøver å begrense skjermbruken, og 62 prosent synes det er befriende å logge av sosiale medier for å unngå presset om å følge med på alt som skjer. Unge i dag ønsker å koble seg på det virkelige liv, og søker seg mot trygge, sosiale arenaer og meningsfulle opplevelser og relasjoner.

Vi trenger hjelp til å frigjøre oss fra skjermen og finne veien tilbake til et balansert liv. Det er et stort marked for opplevelser som gjør at vi kobler av fra skjermen. Markedsførere kan å nå ut til de som føler seg ensomme, og andre som ønsker å bryte den digitale lenken.

Nøkkelen er å guide folk mot et balansert liv ved å integrere det digitale og det fysiske på en meningsfull måte. Ved å kombinere det beste fra begge verdener kan markedsførere bidra til å skape forbindelser som både er ekte og mindre stressende. Det er dermed viktig at merkevarer fremstår som personlige og autentiske, og hjelper forbrukerne med å redusere stress i en stadig mer digital hverdag.

Bidra til en sunnere balanse mellom den digitale og fysiske verdenen, vær personlig og ekte, og bidra til mindre stress - og hjelp folk ut av den negative ensomheten.

Last ned rapporten Markedsføringstrender 2025 her.