Forbrukertilliten øker til 10,4 poeng i april, opp 1,2 poeng fra mars. Vi må tilbake til juni 2011 for å finne tilsvarende tro på økonomien.
- Etter en lengre periode med negativ forbrukertillit, vendte framtidstroen tilbake i juni i fjor. I snart et år har det vært flere optimister enn pessimister, sier Henrik Høidahl, seniorrådgiver i Opinion.
Det er nordmenns tro på arbeidsmarkedet som i størst grad påvirker tillitsindeksen for april.
- Det er flere som tror at arbeidsledigheten vil være lavere enn høyere om 12 måneder. Flere tror også at norsk økonomi vil bli bedre enn dårligere i denne perioden, sier Høidahl.
Målingen er gjennomført i perioden 4. – 11. april. Neste måling kommer 26. mai.
Forbrukertillitsindeksen (CCI) er et gjennomsnitt av forbrukernes forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsledigheten og deres muligheter til å spare de kommende 12 månedene.
Les mer: Norsk Forbrukermeter april 2017
Se også tidligere undersøkelser fra 2017: