Forbrukertilliten styrker seg med 2,6 poeng fra februar til mars, og er nå på det høyeste nivået siden september 2017.
Forbrukertillitenindeksen (CCI) er nå på 2,8, viser mars-målingen fra Opinion.
På denne tiden i fjor falt forbrukertillien som den aldri hadde gjort før, og fallet fortsatte i april.
- Verken den internasjonale finanskrisen i 2008, gjelds- og eurokrisen i EU i 2011 eller oljepriskrisen i 2014-2015 førte til et så plutselig, markant og dypt fall i forbrukertilliten i Norge, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion.
Se Forbrukertilliten mars 2021
Forbrukertillitsindeksen har ikke vært negativ siden november i fjor, men det er først nå i mars vi ser en markant økning i troen på egen og landets økonomi fremover.
- Mange fikk relativt raskt tilbake tilliten til økonomien etter at koronakrisen var et faktum. Allerede i mai registrerte Opinion et stemningsskifte. Siden det har det vært noen tilbakeslag i forbrukertilliten, men nå er det adskillig mer fremtidstro å spore, sier Høidahl.
Undersøkelsen er gjennomført 9. – 17. mars i et landsrepresentativt utvalg på 1000 personer over 18 år.
Neste CCI-måling publiseres fredag 30. april.
Forbrukertillitsindeksen (Consumer Confidence Index - CCI) er et internasjonalt mål på forbrukernes tillit, og brukes i alle EU-land. Forbrukertillitsindeksen er et gjennomsnitt av forbrukernes vurdering av egen og landets økonomi og forventninger til kjøp av større forbruksgoder.
Tidligere målinger: