På ett år er dyp uro og pessimisme snudd til optimisme og lysere fremtidsutsikter.
Forbrukertillitsindeksen (CCI) for april er på 4,9 poeng, opp 2,1 poeng fra mars, viser den siste tillitsmålingen til Opinion.
Det er nærmest et rekordhøyt nivå, ifølge Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion.
- Etter et år preget av usikkerhet og pessimisme, spesielt i mars og april i fjor, passerte indeksen nullstreken i desember til et positivt nivå for første gang i 2020. I januar og februar lå den rundt nullpunktet, før den i mars styrket seg markant. Denne utviklingen fortsetter i april, sier Høidahl.
Forbrukertillitsindeksen ligger hele 18,3 poeng høyere enn CCI for april 2020, en måned etter den første nedstengningen av Norge.
Se Forbrukertilliten april 2021
Særlig troen på landets økonomi har økt måned for måned i år, og er sterkere enn på lenge. For første gang på over ti år er det flere som tror på bedre tider for landets økonomi enn for egen økonom.
- Denne økte optimismen henger sammen med at stadig flere er og blir vaksinert og at mange enten har sett eller begynner å se slutten på koronasituasjonen med strenge restriksjoner for handels- og næringslivsaktører, sier Høidahl.
Undersøkelsen er gjennomført 13. – 20. april i et landsrepresentativt utvalg på 1000 personer over 18 år.
Neste CCI-måling publiseres fredag 28. mai.
Forbrukertillitsindeksen (Consumer Confidence Index - CCI) er et internasjonalt mål på forbrukernes tillit, og brukes i alle EU-land. Forbrukertillitsindeksen er et gjennomsnitt av forbrukernes vurdering av egen og landets økonomi og forventninger til kjøp av større forbruksgoder.
Tidligere målinger: