Økte priser er det som bekymrer unge i Norge aller mest. 2 av 3 unge bekymrer seg for økte priser, forteller seniorrådgiver i Opinion Vilde Vågsland fra scenen på årskonferansen til Næringslivets Hovedorganisasjon. Hovedtemaet for konferansen er «Uro gir muligheter og krever handling.»
Vågsland deltok i samtale med Margrethe Katanasho, styreleder i Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner og Tiril Susan Bratt, fabrikkelder i Norsk Gjenvinning. Samtalen ble moderert av journalist i Dagens Næringsliv Ola Magnussen Rydje.
Les hele undersøkelsen Opinion har gjort på oppdrag for NHO her.
«For unge handler bekymringen om økte priser ikke bare om at det er dyrt å leve akkurat nå, men også om fremtiden deres. En 22 år gammel jente jeg intervjuet fortalte meg at hun egentlig var klar for å få barn og etablere familie nå, men den økonomiske situasjonen hun plutselig står i har gjort det helt utenkelig for henne å få barn de kommende årene. Dette hører vi flere unge si», fortsetter Vågsland.
På spørsmålet fra Ola Magnussen Rydje om hva som skal til for å øke klimaengasjementet til de unge er Vågsland, Katanasho og Bratt enig om at bedrifter må involvere unge i klimaarbeidet.
«Istedenfor at bedrifter forteller hva de gjør, så kan de involvere de unge i prosessene. La de komme med innspill og bidra i bedrifter sitt arbeid. Her kan bedriftene spørre unge arbeidstagere i eget selskap eller unge utenfor egen organisasjon», sier Vågsland.
Katanasho oppfordrer bedriftsleder og politikere i salen til å kontakte en av norges mange barne- og ungdomsorganisasjonene. «Vi har mange barne- og ungdomsorganisasjonene med mye kunnskap som ønsker å bidra», sier Katanasho.
Bratt påpeker også at hvordan bedrifter kommuniserer klimabidrag er avgjørende for engasjementet. «Det er utrolig viktig å bryte ned svevende klimamål slik at alle kan forstå hva bedriften jobber med», sier Bratt.
Les hele undersøkelsen Opinion har gjort på oppdrag for NHO her.