Opinion har spesialisert seg på rekruttering av målgrupper som er svært vanskelige å nå, men er viktig for både innsikt og god datakvalitet i mange prosjekter. Hvordan gjør vi det? Her er tre ulike tilnærminger til oppsøkende rekruttering.
Over tid har vi bygget et nettverk av ressurspersoner på tvers av ulike bransjer og miljøer. Dette nettverket er sentralt når vi rekrutterer fra smale og sårbare målgrupper.
Vi rekrutterer fra møteplasser som frivillighetssentraler, seniorsentre og trossamfunn, noe som gir oss tilgang til et mangfold av perspektiver blant eldre, innvandrere, personer med funksjonsnedsettelser og ikke-digitale innbyggere.
Gjennom et sterkt nettverk av ressurspersoner når vi ut til målgrupper som ellers er vanskelig å nå, men som er viktige for å sikre mangfold og inkludering i kvalitative undersøkelser.
For å møte potensielle deltagere oppsøker vi offentlige rom som parker, handlegater og andre steder der folk ferdes. Vi snakker med ansatte i restauranter, frisørsalonger og bygg- og anleggsbransjen.
Denne tilnærmingen gir oss direkte kontakt og verdifull innsikt om målgruppen tidlig i prosessen, noe som forbedrer kvaliteten på intervjuene og gjør at vi kan vurdere behovet for tilpasninger og eventuell bruk av tolk.
Snøballrekruttering er en annen metode vi benytter. Ved snøballrekruttering leder en deltager oss til flere i sitt kontaktnettverk. På den måten når vi bredere ut og unngår å kun rekruttere de mest engasjerte personene.
Disse strategiene gir oss tilgang til unike perspektiver. Det krever ressurser, men for prosjekter som virkelig trenger mangfold og innsikt fra de stemmene som ofte ikke høres er det en investering som gir uvurderlig verdi. Oppsøkende rekruttering er mer enn en metode, det er en strategi for å sikre at alle stemmer blir hørt.
Tilnærmingen gir oss i tillegg en god forståelse av deltagernes behov tidlig i feltarbeidet. Det gir bedre tilpasninger, mindre frafall og mer treffsikre analyser.
For Ruter AS gjorde Opinion et prosjekt om digitalt utenforskap i 2024. I dette prosjektet rekrutterte Opinion ikke-digitale eldre, personer med ulike fysiske funksjonsnedsettelser og personer med ikke-vestlig landbakgrunn til 17 intervjusamtaler.
For Helsedirektoratet gjennomførte vi den nasjonale pårørendeundersøkelse 2023 med et innvandrerperspektiv. Vi rekrutterte og intervjuet pårørende til eldre hjemmeboende innvandrere med hjelpebehov. 12 av 27 deltakere ble personlig rekruttert av Opinion via en rekke kanaler, blant annet Furuset Seniorsenter, Romsås Frivillighetssentral, Eldredagen i moské på Grønland, Røde Kors Kvinnekafé på Manglerud, samt snøballrekruttering via disse kanalene.
Lene Dieserud, senioranalytiker i Opinion, jobber jevnlig med sårbare målgrupper og har god erfaring med det.
- Det er så meningsfylt å få jobbe med denne delen av feltarbeidet – være ute i felt for å oppdage, kontakte og ha dialog med potensielle deltakere. Når vi som moderatorer har ansvar også for rekrutteringen skaper vi kontakt og kan bygge tillit tidlig i relasjonen. Det kan gjøre at deltakerne deler enda friere i intervjusituasjonen. Dette gir god datakvalitet! Av og til er det også en forutsetning at moderator er tett på i rekrutteringen for å trygge aktuelle informanter til i det hele tatt å ville dele sin historie med oss, sier Lene Dieserud, senioranalytiker i Opinion.
Vil du lære mer om hvordan vi kan hjelpe deg med å få tilgang til vanskelig tilgjengelige målgrupper? Vi tar gjerne en prat om hvordan oppsøkende rekruttering kan gi deg både dybde og mangfold i dine prosjekter.
Ta kontakt med Ellisiv Bergheim, Seniorrådgiver/Leder kvalitativ avdeling på ellisiv@opinion.no