Menneskene

Anne Birgitte Høyerholt

Anne-Birgitte Høyerholt

Seniorrådgiver og avdelingsleder

Anne-Birgitte Høyerholt er seniorrådgiver i Opinion. Hun har femten års erfaring innen markedsanalyse, merkevarebygging og strategi. Hun jobber mest med handel og FMCG. Tidligere har Anne-Birgitte jobbet hos blant annet ACNielsen og Telenor. Av utdannelse har hun en mastergrad i markedsføring og strategi fra Handelshøyskolen BI. Anne-Birgitte er også med i ledergruppen som avdelingsleder for en av våre to konsulentavdelinger.

Anne-Sofie

Anne-Sofie Åmodt

Analytiker

Anne-Sofie er analytiker i Opinion. Hun er nyutdannet Master of Science i Economics og Business Administration fra Copenhagen Business School. Hun har fordypning innenfor innovasjon, med fokus på hvordan identifisere nye idèer og muligheter, hvordan inkludere kunder og forbrukere i utviklingsprosesser, og metoder for predikering av fremtidige trender. Ved siden av studiene har Anne-Sofie vært med på en start-up av et nytt konsept innenfor manikyr i det danske markedet. Hun har også vært tungt engasjert i studentmiljøet ved BI Bergen.

Bendik Mogensen

Bendik Mogensen

Juniorkonsulent

Bendik er utdannet sosiolog fra Universitetet i Oslo, og har fokusert på bærekraftsspørsmål og spesielt bærekraftsrapportering i internasjonale leverandørkjeder. Fra tidligere har han bachelorgrader i sosiologi og psykologi fra University of Colorado i USA. Ved siden av studier har han i lengre tid jobbet i psykiatrien og har lang erfaring med å nå inn til og forstå mennesker. I senere tid har han jobbet som prosjektleder innen markedsføring og som førstekonsulent ved Universitetet i Oslo.

Dag kopi

Dag Andersen

Seniorrådgiver

Dag har bred erfaring med markedsanalyse, media og strategi og er seniorrådgiver i Opinion. Han er utdannet diplomøkonom fra BI og jobber særlig med problemstillinger innen omdømme, kundetilfredshet, kampanje- og mediemålinger og merkevare. Bransjer som Dag jobber mye med er kraft og energi, IKT, medier, bank og finans og bolig.

Elin Forsberg

Elin forsberg

Administrasjonssekretær

Elin holder orden på stort og smått av administrative oppgaver og er sjef for driften av kontoret på Vulkan. I tillegg er hun med å arrangerer frokostseminarer og andre events. Hun er også blant drivkreftene for våre sosiale arrangementer.

Helge

Helge Onsum

styreleder

Helge Onsum var i en årrekke CEO og bygget opp Dentsu Aegis Network i Norge før han sluttet i 2012 og ble medgründer i The North Alliance (NoA).  Han har bred erfaring fra å jobbe lokalt, nordisk og internasjonalt. Han har også tidligere vært CEO for TV3 i Norge.

I dag bruker Helge sin mangeårige kompetanse innenfor media, marketing- og kommunikasjonsbransjen som styreleder og rådgiver for flere toneangivende selskaper primært i Norge og i Norden.

Henrik Høidahl

Henrik Høidahl

Seniorrådgiver

Henrik er seniorrådgiver innenfor område politikk og samfunn i Opinion. Han er utdannet cand. polit. med hovedfag i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo og har en mastergrad i internasjonal politikk fra London School of Economics (LSE). Henrik jobber hovedsakelig med analyseprosjekter og rådgivning for offentlig sektor og organisasjonslivet. Han har blant annet hatt ansvar for undersøkelser i de fleste av landets kommuner i forbindelse med kommunereformen, og er fast inventar på Arendalsuka.

Irene

Irene Øen

Seniorrådgiver

Irene har lang erfaring fra markedsanalysebransjen, blant annet fra TNS Gallup, Research Lab, Intera, Observer og Norstat. Irene er siviløkonom fra Handelshøyskolen i Bodø og med høyere avdeling fra NHH i Bergen. Hun har bred kompetanse på markedsanalyser, særlig innenfor kvantitativ metode. Hun har arbeidet med en rekke av landets største merkevarer og de fleste typer problemstillinger.

Jamila

Jamila Tantar

Kantineansvarlig

Jamila er helten rundt lunsjtider, da hun byr på vårt fantastiske lunsjbord hver eneste dag. Kommer du innom, har du kanskje flaks og får med deg hennes kylling-og-koriandersuppe. Hun lager også hjemmelaget pizza, vårruller og annen mat til fokusgrupper i våre lokaler, som alltid er en stor positiv overraskelse og suksess hos både deltagere og observatører.

John Lauring Pedersen

John Lauring Pedersen

Adm. Direktør

John er sjefen på huset og har 25 års erfaring fra analysebransjen, inkludert 15 som gründer og CEO for Norstat, som er Nordens (og blant Europas) ledende datainnsamlingsbyrå. John er norsk representant for den internasjonale bransjeorganisasjonen ESOMAR, og er leder for Virke Markedsanalyse, som organiserer alle norske analysebyråer. Han ble tildelt NMFs ærespris «Årets Markedsanalytiker«. John er utdannet statsviter fra UiO.

Jostein

Jostein Solvær Danielsen

Senior Analytiker

Jostein er av våre erfarne og høyt kompetente tallknusere og kvantitive analytikere. Han jobber spesielt mye med kunder innen det offentlige og organisasjoner, men også innen medier og andre bransjer. Han er utdannet statsviter fra NTNU, med spesialisering innen politisk adferd. Jostein jobber med et bredt spekter av undersøkelser, utredninger og statistiske analyser.

Jørgen Bang

Jørgen Bang

Konsulent

Jørgen  jobber i hovedsak med forbrukerinnnsikt på nett gjennom våre onlinepaneler og andre (digitale) plattformer. Her driver han spesielt med nye metoder for å komme tettere på forbrukere. Jørgen har tidligere jobbet i OnLive Research og er utdannet fra Norges Kreative Høyskole og Emergence School of Leadership.

Kristian Arntzen

KristiAN ARNTZEN

ANALYTIKER

Kristian er utdannet antropolog fra UiO. Feltarbeidet gjennomførte han blant erkekonservative «rednecks» i Sørstatenes USA og skrev i sin masteroppgave om hvordan deres identitet kom til uttrykk gjennom ritualer og sørstatsmytologi. Han har også jobbet i attføringsbransjen, hvor han jobbet med kartlegging av menneskers kompetanse og arbeidsevner, i tett samarbeid med ulike bedrifter. Han har bred erfaring med kvalitativ metode.

Kristine Kjeldsen

Kristine Kjeldsen

Seniorrådgiver og fagansvarlig

Kristine er fagsjef for kvalitativ analyse, og dermed ansvarlig for utvikling av metoder og kompetanse innen fagområdet. Hun jobber mest med etnografi og utforskende kvalitative studier. Hun trigges spesielt av å oppdage hva som motiverer folk i ulike sammenhenger, enten som forbrukere, shoppere eller samfunnsborgere. Kristine har over 15 års erfaring som moderator og rådgiver, særlig innen innovasjon, merkevarebygging og kommunikasjon. Hun har en mastergrad med spesialisering i etnografisk metode.

Lasse Mila

LASSE MILA

COMMUNITY MANAGER

Lasse har en bachelor i markedsføring med en spesialisering i digital markedsføring fra Markedshøyskolen i Oslo. Han har tidligere jobbet i medie- og IT-bransjen, med fartstid fra New Mind tellUs og Sporten.com.

Lasse vil ha ansvaret for all kommunikasjon med nåværende og fremtidige paneldeltakere, på en måte som gjør at de forstår hvor utrolig viktig det er å delta! Han er også ansvarlig for markedsføringen av våre communities og paneler i digitale kanaler samt opinion.no. Ved siden av jobben som Community Manager, er Lasse en lidenskapelig snowboarder, og er intet mindre enn internasjonal snowboarddommer. 

Line

Line Stene

Økonomisjef

Line er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI, og har bakgrunn fra shipping og IT-bransjen før hun kom til Opinion. Hun har ansvar for regnskap, økonomistyring og fakturering. 

Lykke Bjørnøy

Lykke Bjørnøy

Analytiker

Lykke er master i sosialantropologi med spesialisering innen etnisitet og identitet. Lykke jobber mest med kvalitative prosjekter i form av etnografisk metode, analyse og rapporteringer for ulike oppdragsgivere på tvers av de fleste bransjer. Hun har betydelig etnografisk felterfaring og er en unik ressurs på våre stadig mer omfattende etnografiske og «hjemme-hos» prosjekter.

Marianne Syvertsen

Marianne Wille Syvertsen

KONSULENT

Marianne kom til oss (via OnLive) som nyutdannet i 2010, og har etterhvert bygget seg opp en av landets mest omfattende erfaringer med innsiktspaneler (online communities). Hun er spesielt opptatt av nye og digitale metoder for innsikt, og mestrer både kvalitative og kvantitative prosjekter. Marianne er utdannet på Norges Kreative Høyskole og Emergence School of Leadership.

Marthe

Marthe Taftø Petersen

Analytiker

Marthe jobber primært med ulike studier, rapporter og analyser innen bransjer som retail, merkevare og tjenester. Hun har en bachelorgrad i markedskommunikasjon fra BI, og en mastergrad i økonomi og administrasjon, med fordypning i markedsføring ved Høyskolen i Buskerud. Hun har tidligere jobbet som markedskoordinator i The Swatch Group Nordic.

Mia

MIA HARBOE

JUNIORKONSULENT

Mia kom til oss fra traineestilling i IT-selskapet Intility. Hun er utdannet siviløkonom fra Universitetet i Agder, med fordypning innen strategi, ledelse og forretningsutvikling. Mia er opptatt av hvorfor mennesker oppfører seg som de gjør, og er en sterk forkjemper for at bedrifter baserer beslutninger på datadrevet innsikt. Spør henne gjerne om masteroppgaven om hvilke faktorer som påvirker folk i valget om å støtte en kampanje for folkefinansiering. Hun har også hatt et utvekslingssemester i Kina, der hun blant annet jobbet for det norske generalkonsulatet i Guangzhou.

Nora Bjellum

Nora Bjellum

Prosjektleder

Nora er prosjektleder i Opinion. Hun jobber i hovedsak med våre paneler og kvantitative prosjekter. Nora har nylig tatt en master i Markedsføringsledelse ved Høyskolen Kristiania, i tillegg har hun en bachelor i Retail Management fra Handelshøyskolen BI.

Nora har bred erfaring fra varehandelsbransjen. Hun har blant annet jobbet med butikkoptimalisering innenfor ulike bransjer og koordinering av feltarbeid ute i butikk. Nora brenner for god shopper-og forbrukerinnsikt, og er nysgjerrig av natur på hva som motiverer folk i ulike sammenhenger.

Nora

Nora Clausen

Seniorrådgiver

Nora har en mastergrad i filosofi fra Universitetet i Oslo og magistergrad i idéhistorie fra Uppsala Universitet i Sverige. Nora jobber spesielt med forsknings-kommunikasjon, analyseprosjekter, utredninger og rapportering, samt mediekontakt, og har spesielt mange oppdrag innen kommuner og offentlig sektor.

Ola Gaute Askheim

Ola Gaute Aas Askheim

Seniorrådgiver og partner

Ola Gaute er bunnløst nysgjerrig og glødende opptatt av merkevarer og forbrukeradferd. Spesielt svak for kvalitative metoder, som han også har forfattet lærebok i. Han har lang erfaring fra 25 års samarbeid med noen av de største og mest krevende merkevareeierne i Norge og internasjonalt. Ola Gaute har jobbet i Feedback Research og TV2, og var også med å starte og ledet det kjente trendanalyselskapet Bengal Consulting. Han er en svært erfaren, etterspurt og engasjerende foredragsholder om trender, samfunn, marketing og forbrukeratferd. Han er overbevist om at brukermedvirket innovasjon er roten til alt godt, og dessuten pasjonert rockemusiker. Utdannet blant annet fra Krigsskolen.

Ole Brauteset

Ole Brauteset

Seniorrådgiver

Ole har jobbet med medie-, markeds- og samfunnsanalyse i mer enn 25 år for store og små virksomheter i offentlig og privat sektor. Ole har blant annet vært innom TNS Gallup, Research International (Feedback) og senere Zapera/Yougov (som han startet i Norge). Ole jobber mye med kunder og prosjekter i offentlig sektor og business-to-business. Han er utdannet markedsøkonom fra NMH/BI.

Ole G

Ole Guldvog

Seniorrådgiver og avdelingsleder

Ole er evig opptatt av hvordan mennesker opplever verden rundt seg og hva som har relevans i folks liv.
Han er utdannet medieviter og sosiolog ved Universitetet i Oslo med en forkjærlighet for kvalitative metoder. Han jobber særlig mye med kommunikasjon, trender, service-, og produktutvikling, samt merkevarerelaterte prosesser. Ole har tidligere jobbet i TNS-Gallup (Kantar TNS), hvor han var leder for Kvalitativt Analysesenter. Hos oss er han leder for én av våre to konsulentavdelinger. Ole er utdannet musiker, spiller i band, og har flere års erfaring fra kulturbransjen.

Ole Petter Nyhaug

Ole Petter Nyhaug

Kreativ leder og partner

Ole Petter er ansvarlig for trendanalyse og innovasjon og er en nysgjerrig fyr som brenner for trendanalysefaget og alt som er nytt og moderne. Han jobber spesielt med kunder innen detaljhandel, mat og drikke, merkevarer, (nye) medier, telecom og unges utdanning og karriere. Han har startet og utviklet flere selskaper innen markedsanalyse, og er en av få nordmenn som har fått innpass som rådgiver på globalt nivå for merkevarer som Coca-Cola, Unilever, Audi, Heineken, Telefonica og IKEA. Han er en etterspurt foredragsholder innen forbrukeratferd og trender. Han ble kåret til beste foredragsholder av deltagerne på NHO´s Årskonferanse 2016. Han er tildelt Norges Markedsanalyseforenings pris som «Årets Markedsanalytiker«, utpekt som en av «Europe´s Top Youth Marketing Minds« og er flere ganger nominert som Årets Foredragsholder i marketingbransjen av ANFO. Han har også tidligere vært redaktør for bransjebladet Analysen i flere år.

Sara Andersson

SARA ANDERSSON

Seniorrådgiver

Sara er en allsidig og erfaren konsulent som arbeider på tvers av bransjer og metoder. Hun har bred erfaring med evalueringer, utredninger, befolknings-undersøkelser og målgruppestudier, ofte for oppdragsgivere i offentlig sektor. Sara trigges av dyptgående feltarbeid og intrikate samfunnsspørsmål. Hun er utdannet med mastegrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo. Sara har tidligere erfaring både fra SSB og fra Opinion, og kom tilbake til Opinion sommeren 2018 etter fire år på avdeling for Forskning, politikk og samfunn i Ipsos.

Sunneva Kilsti

Sunneva Kilsti

Seniorrådgiver

Sunneva har over femten års erfaring som rådgiver og kvalitativ analytiker. Sunneva har særlig kompetanse innen forbruker-trender, FMCG, kommunikasjon, posisjonering, merkevarestrategi, emballasje og design, forbrukertrender og serviceleveranser. Sunneva er utdannet sosiolog, og har bakgrunn fra Implement Consulting Group, Opinion og TNS.

Reidar Dischler

Reidar Dischler

Seniorrådgiver

Reidar er utdannet cand.polit. med hovedfag i medievitenskap fra Universitetet i Oslo og BA (Hons) i Communications fra University of London. Han er vår mest erfarne analytiker innen avanserte, multivariate analyser og har jobbet med de fleste bransjer og sektorer i det norske markedet. Reidar har lang erfaring i analysearbeid fra Observer og har jobbet som kommunikasjonsrådgiver i Gambit Hill & Knowlton. Han jobbet deretter i Perduco som etterhvert gikk sammen med Opinion. Han har et bredt faglig engasjement, og har også vært redaktør for bransjebladet Analysen.

Tor Erik Jørgensen

Tor Erik Jørgensen

Seniorrådgiver og partner

Tor Erik har snart 20 års erfaring fra analysebransjen og har også jobbet i reklamebransjen. Han har vært med på å etablere flere markedsanalyseselskaper. Tor Erik er en av landets fremste innsikts-rådgivere innen merkevare, mat og drikke og tjenester, og blant landets dyktigste på kvalitative innsiktsprosesser og produktutvikling. Tor Erik har flere store kommersielle suksesskonsepter «på samvittigheten» for kjente merkevarer. Han er en respektert marketingrådgiver og strategisk planner. Tor Erik har også et overordnet ansvar for kundeutvikling og salg hos oss. Han ble tildelt Norges Markedsanalyseforenings pris Årets Markedsanalytiker i 2015.

Tove Botnen

Tove Botnen

Seniorrådgiver

Tove Botnen er brennende opptatt av og har jobbet mye med problemstillinger knyttet til helse, miljø, samfunn og integrering. Hun har mye erfaring med å bistå bedrifter, myndigheter og organisasjoner i å bruke innsikt til å ta gode strategiske beslutninger. Tove er ansvarlig for UNG2019, som er Norges mest omfattende målgruppestudie blant unge i alderen 15 29 år. Tove er en etterspurt foredragsholder og ble i 2018 kåret til ‘Årets talent av Norges Markedsanalyse Forening (NMF).  Tove har en mastergrad med fordypning innen samfunnsøkonomi fra Norges Handelshøyskole (NHH). Hun tidligere jobbet som seniorkonsulent i Capgemini, hvor hun har jobbet med en rekke strategiske prosjekter som blant annet omhandlet kundesegmentering, merkevarestrategi, forretningsstrategi og CRM.

Vilde Vågsland

ViLDE VÅGSLAND

ANALYTIKER

Vilde er analytiker i Opinion. Hun jobber mest med kvalitative prosjekter på tvers av de fleste bransjer. Vilde er utdannet medieviter ved Universitet i Oslo med spesialisering innen digital kommunikasjon, samfunnsansvar og holdningskampanjer. Vilde er brennende opptatt av og har jobbet mye med problemstillinger knyttet til kommunikasjon, medier, helse, miljø og samfunn. Siden høsten 2018 har Vilde også vært sentral i arbeidet med UNG2019, som er Opinions syndikerte målgrupperapport om unge. 
mann

Kanskje deg?

ung lovende? eller erfaren senior?

Les mer om jobb hos oss her. Vi er alltid interessert i å komme i kontakt med nye eller gamle talenter. Ikke minst om du har interesse eller erfaring med moderne, gjerne digitale, verktøy i innsikt og markedsanalyse. Du må uansett være nysgjerrig, selvstendig og opptatt av å levere god innsikt. Interessante bakgrunner kan være fra merkevare, konsulentselskap, mediebyrå, IT-bransjen (analytics) eller markedsanalyse. Eller er du bare ung, nysgjerrig og ambisiøs? Ta kontakt med John Lauring Pedersen (tlf og mail under her) og fortell at du finnes.