
Anne-Birgitte Høyerholt
Seniorrådgiver og avdelingsleder
Anne-Birgitte Høyerholt er seniorrådgiver i Opinion. Hun har femten års erfaring innen markedsanalyse, merkevarebygging og strategi. Hun jobber mest med handel og FMCG. Tidligere har Anne-Birgitte jobbet hos blant annet ACNielsen og Telenor. Av utdannelse har hun en mastergrad i markedsføring og strategi fra Handelshøyskolen BI. Anne-Birgitte er også med i ledergruppen som avdelingsleder for en av våre to konsulentavdelinger.

Anne-Sofie Åmodt
Analytiker
Anne-Sofie er analytiker i Opinion. Hun er nyutdannet Master of Science i Economics og Business Administration fra Copenhagen Business School. Hun har fordypning innenfor innovasjon, med fokus på hvordan identifisere nye idèer og muligheter, hvordan inkludere kunder og forbrukere i utviklingsprosesser, og metoder for predikering av fremtidige trender. Ved siden av studiene har Anne-Sofie vært med på en start-up av et nytt konsept innenfor manikyr i det danske markedet. Hun har også vært tungt engasjert i studentmiljøet ved BI Bergen.

Bendik Mogensen
Analytiker
Bendik er utdannet sosiolog fra Universitetet i Oslo, og har fokusert på bærekraftsspørsmål og spesielt bærekraftsrapportering i internasjonale leverandørkjeder. Fra tidligere har han bachelorgrader i sosiologi og psykologi fra University of Colorado i USA. Ved siden av studier har han i lengre tid jobbet i psykiatrien og har lang erfaring med å nå inn til og forstå mennesker. I senere tid har han jobbet som prosjektleder innen markedsføring og som førstekonsulent ved Universitetet i Oslo.

Elin forsberg
Administrasjonssekretær
Elin holder orden på stort og smått av administrative oppgaver og er sjef for driften av kontoret på Vulkan. I tillegg er hun med å arrangerer frokostseminarer og andre events. Hun er også blant drivkreftene for våre sosiale arrangementer.

Helge Onsum
styreleder
Helge Onsum var i en årrekke CEO og bygget opp Dentsu Aegis Network i Norge før han sluttet i 2012 og ble medgründer i The North Alliance (NoA). Han har bred erfaring fra å jobbe lokalt, nordisk og internasjonalt. Han har også tidligere vært CEO for TV3 i Norge.
I dag bruker Helge sin mangeårige kompetanse innenfor media, marketing- og kommunikasjonsbransjen som styreleder og rådgiver for flere toneangivende selskaper primært i Norge og i Norden.

Henrik Høidahl
Seniorrådgiver og Fagsjef for politikk og samfunn
Henrik er seniorrådgiver innenfor område politikk og samfunn i Opinion. Han er utdannet cand. polit. med hovedfag i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo og har en mastergrad i internasjonal politikk fra London School of Economics (LSE). Henrik jobber hovedsakelig med analyseprosjekter og rådgivning for offentlig sektor og organisasjonslivet. Han har blant annet hatt ansvar for undersøkelser i de fleste av landets kommuner i forbindelse med kommunereformen, og er fast inventar på Arendalsuka.

Irene Øen
Seniorrådgiver
Irene har lang erfaring fra markedsanalysebransjen, blant annet fra TNS Gallup, Research Lab, Intera, Observer og Norstat. Irene er siviløkonom fra Handelshøyskolen i Bodø og med høyere avdeling fra NHH i Bergen. Hun har bred kompetanse på markedsanalyser, særlig innenfor kvantitativ metode. Hun har arbeidet med en rekke av landets største merkevarer og de fleste typer problemstillinger.

Jamila Tantar
Kantineansvarlig
Jamila er helten rundt lunsjtider, da hun byr på vårt fantastiske lunsjbord hver eneste dag. Kommer du innom, har du kanskje flaks og får med deg hennes kylling-og-koriandersuppe. Hun lager også hjemmelaget pizza, vårruller og annen mat til fokusgrupper i våre lokaler, som alltid er en stor positiv overraskelse og suksess hos både deltagere og observatører.

John Lauring Pedersen
Adm. Direktør
John er sjefen på huset og har 25 års erfaring fra analysebransjen, inkludert 15 som gründer og CEO for Norstat, som er Nordens (og blant Europas) ledende datainnsamlingsbyrå. John er norsk representant for den internasjonale bransjeorganisasjonen ESOMAR, og er leder for Virke Markedsanalyse, som organiserer alle norske analysebyråer. Han ble tildelt NMFs ærespris «Årets Markedsanalytiker«. John er utdannet statsviter fra UiO.

Jostein Solvær Danielsen
SeniorAnalytiker
Jostein er en av våre erfarne og høyt kompetente tallknusere og kvantitive analytikere. Han jobber spesielt mye med kunder innen det offentlige og organisasjoner, men også innen medier og andre bransjer. Han er utdannet statsviter fra NTNU, med spesialisering innen politisk adferd. Jostein jobber med et bredt spekter av undersøkelser, utredninger og statistiske analyser.

Julie opedal
Prosjektleder
Julie er analytiker i Opinion og jobber med kvantitative problemstillinger, med kjernekompetanse innen FMCG. Hun har fokus på preferansekartlegging og konsepttesting. Julie har tidligere erfaring innen butikkoptimalisering og forbrukerinnsikt, med fokus på shoppersegmentering- og posisjonering og kategoriutvikling, både fra et leverandør- og kjedeperspektiv. Hun har bakgrunn fra siviløkonomstudiet på Handelshøyskolen BI.

Jørgen Bang
Konsulent og IT-ansvarlig
Jørgen jobber i hovedsak med forbrukerinnnsikt på nett gjennom våre onlinepaneler og andre (digitale) plattformer. Her driver han spesielt med nye metoder for å komme tettere på forbrukere. Jørgen har tidligere jobbet i OnLive Research og er utdannet fra Norges Kreative Høyskole og Emergence School of Leadership.

KristiAN ARNTZEN
ANALYTIKER
Kristian er utdannet antropolog fra UiO. Feltarbeidet gjennomførte han blant erkekonservative «rednecks» i Sørstatenes USA og skrev i sin masteroppgave om hvordan deres identitet kom til uttrykk gjennom ritualer og sørstatsmytologi. Han har også jobbet i attføringsbransjen, hvor han jobbet med kartlegging av menneskers kompetanse og arbeidsevner, i tett samarbeid med ulike bedrifter. Han har bred erfaring med kvalitativ metode.

Kristine Kjeldsen
Seniorrådgiver
Kristine har 20 års erfaring som rådgiver for en rekke ledende virksomheter i både privat og offentlig sektor. Hun var tidligere kvalitativ fagsjef i Opinion, avdelingsleder og nå ansvarlig for «Design Thinking». Hun har variert erfaring fra små strategiske rådgivingsselskap til store globale analysebyrå innen de fleste kategorier. Hun har mest erfaring innen innovasjon, merkevarebygging, kommunikasjon og jobber mye med forbrukerinnsikt: adferds- og holdningsstudier. Hun har særlig erfaring med etnografi i utvikling for kjente merkevarer, og synes det er gøy å jobbe kreativt med målgrupper i brukerdrevne prosesser. Kristine har spisskompetanse på psykologiske teknikker for å forstå menneskelige behov, motivasjoner og drivere.

LASSE MILA
COMMUNITY MANAGER
Lasse har en bachelor i markedsføring med en spesialisering i digital markedsføring fra Markedshøyskolen i Oslo. Han har tidligere jobbet i medie- og IT-bransjen, med fartstid fra New Mind tellUs og Sporten.com.
Lasse vil ha ansvaret for all kommunikasjon med nåværende og fremtidige paneldeltakere, på en måte som gjør at de forstår hvor utrolig viktig det er å delta! Han er også ansvarlig for markedsføringen av våre communities og paneler i digitale kanaler samt opinion.no. Ved siden av jobben som Community Manager, er Lasse en lidenskapelig snowboarder, og er intet mindre enn internasjonal snowboarddommer.

Line Stene
Økonomisjef
Line er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI, og har bakgrunn fra shipping og IT-bransjen før hun kom til Opinion. Hun har ansvar for regnskap, økonomistyring og fakturering.

Lykke Bjørnøy
Analytiker
Lykke er master i sosialantropologi med spesialisering innen etnisitet og identitet. Lykke jobber mest med kvalitative prosjekter i form av etnografisk metode, analyse og rapporteringer for ulike oppdragsgivere på tvers av de fleste bransjer. Hun har betydelig etnografisk felterfaring og er en unik ressurs på våre stadig mer omfattende etnografiske og «hjemme-hos» prosjekter.

Marianne Wille Syvertsen
Analytiker og fagsjef for digitale metoder
Marianne kom til oss (via OnLive) som nyutdannet i 2010, og har etterhvert bygget seg opp en av landets mest omfattende erfaringer med innsiktspaneler (online communities). Hun er spesielt opptatt av nye og digitale metoder for innsikt, og mestrer både kvalitative og kvantitative prosjekter. Marianne er utdannet på Norges Kreative Høyskole og Emergence School of Leadership.

Marthe Taftø Petersen
Analytiker
Marthe jobber primært med ulike studier, rapporter og analyser innen bransjer som retail, merkevare og tjenester. Hun har en bachelorgrad i markedskommunikasjon fra BI, og en mastergrad i økonomi og administrasjon, med fordypning i markedsføring ved Høyskolen i Buskerud. Hun har tidligere jobbet som markedskoordinator i The Swatch Group Nordic.

MIA HARBOE
Rådgiver
Mia kom til oss fra traineestilling i IT-selskapet Intility. Hun er utdannet siviløkonom fra Universitetet i Agder, med fordypning innen strategi, ledelse og forretningsutvikling. Mia er opptatt av hvorfor mennesker oppfører seg som de gjør, og er en sterk forkjemper for at bedrifter baserer beslutninger på datadrevet innsikt. Spør henne gjerne om masteroppgaven om hvilke faktorer som påvirker folk i valget om å støtte en kampanje for folkefinansiering. Hun har også hatt et utvekslingssemester i Kina, der hun blant annet jobbet for det norske generalkonsulatet i Guangzhou.

Nora Bjellum
Prosjektleder
Nora er prosjektleder i Opinion. Hun jobber i hovedsak med våre paneler og kvantitative prosjekter. Nora har nylig tatt en master i Markedsføringsledelse ved Høyskolen Kristiania, i tillegg har hun en bachelor i Retail Management fra Handelshøyskolen BI.
Nora har bred erfaring fra varehandelsbransjen. Hun har blant annet jobbet med butikkoptimalisering innenfor ulike bransjer og koordinering av feltarbeid ute i butikk. Nora brenner for god shopper-og forbrukerinnsikt, og er nysgjerrig av natur på hva som motiverer folk i ulike sammenhenger.

Nora Clausen
Seniorrådgiver og partner
Nora leder flere store prosjekter og jobber både med kvantitative og kvalitative utredninger, evalueringer og analyser. Hun er ansvarlig for Opinions oppdrag i kultursektoren og er prosjektleder for Norsk koronamonitor, samt har mange oppdragsgivere innen offentlig sektor. Hun jobber med utdanningsfeltet, helse, ungdom, mangfold og integrering, næringsliv, digitalisering, kommunereform og brukermedvirkning. Nora jobber med forskningssektoren, forskningskommunikasjon og med mediekontakt. Hun har over 15 års erfaring fra analysebransjen og har en mastergrad i filosofi fra Universitetet i Oslo, samt en magistergrad i idéhistorie fra Uppsala Universitet i Sverige.

Ola Gaute Aas Askheim
Seniorrådgiver og partner
Ola Gaute er bunnløst nysgjerrig og glødende opptatt av merkevarer og forbrukeradferd. Spesielt svak for kvalitative metoder, som han også har forfattet lærebok i. Han har lang erfaring fra over 30 års samarbeid med noen av de største og mest krevende merkevareeierne i Norge og internasjonalt. Ola Gaute har jobbet i Feedback Research og TV2, og var også med å starte og ledet det kjente trendanalyselskapet Bengal Consulting. Han er en svært erfaren, etterspurt og engasjerende foredragsholder om trender, samfunn, marketing og forbrukeratferd. Han er overbevist om at brukermedvirket innovasjon er roten til alt godt, og dessuten pasjonert rockemusiker. Utdannet blant annet fra Krigsskolen.

Ole Brauteset
Seniorrådgiver
Ole har jobbet med medie-, markeds- og samfunnsanalyse i mer enn 25 år for store og små virksomheter i offentlig og privat sektor. Ole har blant annet vært innom TNS Gallup, Research International (Feedback) og senere Zapera/Yougov (som han startet i Norge). Ole jobber mye med kunder og prosjekter i offentlig sektor og business-to-business. Han er utdannet markedsøkonom fra NMH/BI.

Ole Guldvog
Seniorrådgiver og fagsjef for kvalitative metoder
Ole er evig opptatt av hvordan mennesker opplever verden rundt seg og hva som har relevans i folks liv.
Han er utdannet medieviter og sosiolog ved Universitetet i Oslo med en forkjærlighet for kvalitative metoder. Han jobber særlig mye med kommunikasjon, trender, service-, og produktutvikling, samt merkevarerelaterte prosesser. Ole har tidligere jobbet i TNS-Gallup (Kantar TNS), hvor han var leder for Kvalitativt Analysesenter. Hos oss er han leder for én av våre to konsulentavdelinger. Ole er utdannet musiker, spiller i band, og har flere års erfaring fra kulturbransjen.

Ole Petter Nyhaug
Kreativ leder og partner
Ole Petter er ansvarlig for trendanalyse og innovasjon og er en nysgjerrig fyr som brenner for trendanalysefaget og alt som er nytt og moderne. Han jobber spesielt med kunder innen detaljhandel, mat og drikke, merkevarer, (nye) medier, telecom og unges utdanning og karriere. Han har startet og utviklet flere selskaper innen markedsanalyse, og er en av få nordmenn som har fått innpass som rådgiver på globalt nivå for merkevarer som Coca-Cola, Unilever, Audi, Heineken, Telefonica og IKEA. Han er en etterspurt foredragsholder innen forbrukeratferd og trender. Han ble kåret til beste foredragsholder av deltagerne på NHO´s Årskonferanse 2016. Han er tildelt Norges Markedsanalyseforenings pris som «Årets Markedsanalytiker«, utpekt som en av «Europe´s Top Youth Marketing Minds« og er flere ganger nominert som Årets Foredragsholder i marketingbransjen av ANFO. Han har også tidligere vært redaktør for bransjebladet Analysen i flere år.

SARA ANDERSSON
Seniorrådgiver (i permisjon)
Sara er en allsidig og erfaren konsulent som arbeider på tvers av bransjer og metoder. Hun har bred erfaring med evalueringer, utredninger, befolknings-undersøkelser og målgruppestudier, ofte for oppdragsgivere i offentlig sektor. Sara trigges av dyptgående feltarbeid og intrikate samfunnsspørsmål. Hun er utdannet med mastegrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo. Sara har tidligere erfaring både fra SSB og fra Opinion, og kom tilbake til Opinion sommeren 2018 etter fire år på avdeling for Forskning, politikk og samfunn i Ipsos.

Sunneva Kilsti
Seniorrådgiver
Sunneva har over femten års erfaring som rådgiver og kvalitativ analytiker. Sunneva har særlig kompetanse innen forbruker-trender, FMCG, kommunikasjon, posisjonering, merkevarestrategi, emballasje og design, forbrukertrender og serviceleveranser. Sunneva er utdannet sosiolog, og har bakgrunn fra Implement Consulting Group, Opinion og TNS.

Reidar Dischler
Seniorrådgiver og fagsjef for kvantitative metoder
Reidar er utdannet cand.polit. med hovedfag i medievitenskap fra Universitetet i Oslo og BA (Hons) i Communications fra University of London. Han er vår mest erfarne analytiker innen avanserte, multivariate analyser og har jobbet med de fleste bransjer og sektorer i det norske markedet. Reidar har lang erfaring i analysearbeid fra Observer og har jobbet som kommunikasjonsrådgiver i Gambit Hill & Knowlton. Han jobbet deretter i Perduco som etterhvert gikk sammen med Opinion. Han har et bredt faglig engasjement, og har også vært redaktør for bransjebladet Analysen.

Tor Erik Jørgensen
Seniorrådgiver og partner
Tor Erik har snart 20 års erfaring fra analysebransjen og har også jobbet i reklamebransjen. Han har vært med på å etablere flere markedsanalyseselskaper. Tor Erik er en av landets fremste innsikts-rådgivere innen merkevare, mat og drikke og tjenester, og blant landets dyktigste på kvalitative innsiktsprosesser og produktutvikling. Tor Erik har flere store kommersielle suksesskonsepter «på samvittigheten» for kjente merkevarer. Han er en respektert marketingrådgiver og strategisk planner. Tor Erik har også et overordnet ansvar for kundeutvikling og salg hos oss. Han ble tildelt Norges Markedsanalyseforenings pris Årets Markedsanalytiker i 2015.

Tove Botnen
Seniorrådgiver
Tove Botnen er brennende opptatt av og har jobbet mye med problemstillinger knyttet til helse, miljø, samfunn og integrering. Hun har mye erfaring med å bistå bedrifter, myndigheter og organisasjoner i å bruke innsikt til å ta gode strategiske beslutninger. Tove er ansvarlig for UNG2019, som er Norges mest omfattende målgruppestudie blant unge i alderen 15 – 29 år. Tove er en etterspurt foredragsholder og ble i 2018 kåret til ‘Årets talent’ av Norges Markedsanalyse Forening (NMF). Tove har en mastergrad med fordypning innen samfunnsøkonomi fra Norges Handelshøyskole (NHH). Hun tidligere jobbet som seniorkonsulent i Capgemini, hvor hun har jobbet med en rekke strategiske prosjekter som blant annet omhandlet kundesegmentering, merkevarestrategi, forretningsstrategi og CRM.

ViLDE VÅGSLAND
ANALYTIKER

Kanskje deg?
ung lovende? eller erfaren senior?
Les mer om jobb hos oss her. Vi er alltid interessert i å komme i kontakt med nye eller gamle talenter. Ikke minst om du har interesse eller erfaring med moderne, gjerne digitale, verktøy i innsikt og markedsanalyse. Du må uansett være nysgjerrig, selvstendig og opptatt av å levere god innsikt. Interessante bakgrunner kan være fra merkevare, konsulentselskap, mediebyrå, IT-bransjen (analytics) eller markedsanalyse. Eller er du bare ung, nysgjerrig og ambisiøs? Ta kontakt med John Lauring Pedersen (tlf og mail under her) og fortell at du finnes.