Nyhet
29.1.2022
29.1.2022

Forbrukertilliten øker, men ligger fortsatt på et lavt nivå

Dette er en kommentar skrevet av
Dette er en analyse skrevet av
Forbrukertillitsindeksen (CCI) stiger til minus 5,6 poeng, fra minus 9,2 i desember, viser januar-målingen til Opinion. Tross økningen, må vi tilbake til våren 2020 for å finne et lavere nivå.

Forbrukertillitsindeksen (CCI) stiger til minus 5,6 poeng, fra minus 9,2 i desember, viser januar-målingen til Opinion. Tross økningen, må vi tilbake til våren 2020 for å finne et lavere nivå.

I desember var Forbrukertillitsindeksen på sitt laveste nivå siden nedsteningen i april 2020.

- Etter stigende smitte- og innleggelsestall i november og desember, fulgt av inngripende tiltak, høye strømpriser og signaler om økte boliglånsrenter i 2022, var reaksjonen fra forbrukerne tydelig, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion.

I januar er noe av troen på egen og norsk økonomi tilbake, men fortsatt er det flere pessimister enn optimister.

- På spørsmålet om hvordan forbrukerne synes den økonomiske situasjon for Norge er i dag, sammenlignet med for 12 måneder siden, er det langt flere som svarer at den er dårligere nå i januar enn i desember. Det er denne indikatoren som bidrar til at CCI ikke er høyere i januar, sier Henrik Høidahl i Opinion.

Undersøkelsen er gjennomført 11.-17. januar i et landsrepresentativt utvalg på 1007 personer over 18 år.

Neste CCI-måling publiseres fredag 25. februar.

Forbrukertillitsindeksen (Consumer Confidence Index - CCI) er et internasjonalt mål på forbrukernes tillit, og brukes i alle EU-land. Forbrukertillitsindeksen er et gjennomsnitt av forbrukernes vurdering av egen og landets økonomi og forventninger til kjøp av større forbruksgoder.

Tidligere målinger:

Kontaktperson: