Hva skal til for å engasjere forbrukerne gjennom bedrifters samfunnsansvar? Det hadde vi foredrag om på SOS Barnebyers partnerseminar. SOS Barnebyer er opptatt av å sikre barn i verden en god oppvekst med trygge rammer. Målet er at ingen barn skal lide nød. Med jevne mellomrom inviterer de sine samarbeidspartnere i næringslivet til faglig påfyll, og denne gang var det vår egen Ole Petter Nyhaug som var invitert til å holde hovedinnlegget for en lydhør forsamling.
Her er en fin oppsummering av Ole Petters innlegg, hentet fra SOS Barnebyers nettsider, og gjengitt med deres tillatelse:
Hva styrer valgene til morgendagens kunder og forbrukere? Og hvordan kan samfunnsansvar gi en ønsket effekt? – Kjenn din forbruker og vit hva som skal til for å utløse et engasjement, råder Ole Petter Nyhaug. Her er trendekspertens beste tips for å kommunisere samfunnsansvar.
– Det er bra at bedrifter tar samfunnsansvar, og gjort på den rette måten, kan det ha en effekt på omdømmet, sa Ole Petter Nyhaug da SOS-barnebyer nylig inviterte næringslivet til å diskutere hvordan skape best mulig effekt ut av samfunnsansvaret.
Som partner og kreativ leder i analyseselskapet Opinion har Nyhaug førstehåndsinnsikt i hvilke trender som gjelder, og om hvordan kunnskap om disse kan bidra til å skape vekst og verdi for bedriften.
For å lykkes med samfunnsansvaret, mener Nyhaug det er avgjørende å definere sin samfunnsrolle på en måte som oppleves mest mulig relevant for målgruppen. Han understreker også viktigheten av å være konkret for å nå frem med samfunnsansvaret. – Spesielt unge bryr seg om det som er nært, konkret og relevant, sier han. - De unge er også mer opptatt av globale spørsmål enn de eldre, som legger mer vekt på det lokale i vårt eget land.
I dag ligger engasjementet for miljøet på topp over hva unge bryr seg om. Ifølge Nyhaug vil dette endre seg i løpet av fem til ti år. Da vil bekjempelsen av fattigdom og urettferdighet ha flyttet seg fra andre- til førsteplass på listen. Nyhaug peker på at denne tematikken er mer konkret, at det er enklere å få følelsen av at vi kan bidra til å gjøre noe med problemet, og at vi kan se resultatene.
– Én av fire sier at å bekjempe fattigdom og urettferdighet i verden er en sak det er verdt å engasjere seg i. Dette kommer stadig nærmere. Vi får det inn gjennom flyktningkrisen, og vi kjenner oss igjen i viktigheten av en god oppvekst, sier Nyhaug.
Unge er også den gruppen som lettest lar seg begeistre av bedriftens samfunnsansvar, viser Opinions egen trendrapport, Consumer Stories 2017-2019. Rapporten gir innsikt og veiledning om hvordan innrette seg for å nå igjennom med merkevaren din og budskapet ditt, basert på en god match med folks verdier og forventninger.
For å lykkes med samfunnsansvaret, løfter Nyhaug opp særlig fire trender eller forventninger som gjør seg gjeldende blant oss som forbrukere:
Nyhaug mener bedriftens samfunnsengasjement er viktigst for omdømmet og mindre viktig for å selge eller bygge merkevarer. Samtidig er den økte forventningen til ansvarlighet en trend som også gjør seg gjeldende i arbeidslivet, skal du tiltrekke og beholde medarbeiderne du ønsker. – Du må ha et etisk og moralsk ståsted for å få folk til å jobbe for deg, og ikke minst for å engasjere millennium-generasjonen, avslutter Ole Petter Nyhaug.
Foto: SOS Barnebyer