Forbrukertilliten i Norge stiger til minus 22,2 poeng i mars, det høyeste nivået siden juni i fjor, drevet av økt optimisme rundt egen økonomi og planlagte større innkjøp.Forbrukertillitsindeksen (CCI) øker med 4,3 poeng i mars og er nå på minus 22,2 poeng.
Forbrukertilliten øker markant i mars, og til det høyeste nivået som er målt siden juni i fjor.
- Ikke siden våren i fjor er det blitt målt en så tydelig endring i positiv retning, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion.
Det er særlig folks forventninger til egen økonomi fremover som styrker seg.
- Vi ser også en økt optimisme på vegne av egen lommebok og at flere planlegger større innkjøp de kommende 12 månedene, sier Høidahl.
Undersøkelsen er gjennomført 14.-21. februar i et landsrepresentativt utvalg på 1011 personer over 18 år. Neste CCI-måling publiseres fredag 28. april.
Forbrukertillitsindeksen (Consumer Confidence Index - CCI) er et internasjonalt mål på forbrukernes tillit, og brukes i alle EU-land. Forbrukertillitsindeksen er et gjennomsnitt av forbrukernes vurdering av egen og landets økonomi og forventninger til kjøp av større forbruksgoder.
Tidligere målinger: